Vatten & Avlopp
Larsa: Jo man får ju se till att vattnet leds till rätt ställe. Jag har kopplingar till värmesystemet i golvet, vilket iaf var godkänt då det gjordes. Och då det är ett slutet system så märker man ju om det läcker. Men jag gjorde ändå baljor med skvallerrör så man kan lokalisera ev läckage lätt om det skulle gå illa.
AndersS: [citat] Plockar aldrig isär vattenlåset utifrån att jag även vill få rent ledningarna. Sedan brukar jag med intervall 1-2 år spola rent från rensbrunnen utomhus med högtryckstvätt och 15 m spolslang. Har lite gamla ledningar i gjutjärn/höganäs tillsammans med nya i plast. Köksavloppet är känsligast då det blev 4 m liggande rör i bjälklag efter ombyggnation, så stekpannor och
Åsa Lund: Jag menade "pinkhinken". En vuxen och ett barn knappt fyra liter på ett dygn stämmer nog då.
CandyManX: Hur har det gått? Kan inte fatta hur dom lyckats med detta.... Är inte rörmokare själv, men ändå sysslat en del med sånt... Ganska grundläggande kunskap att inte blanda in förzinkat järn i tappvatten....
laufera: Hej, Jag har ansökt om tillstånd för enskilt avlopp. Innan jag skickade ansökan fick jag information att det gäller normalskyddsnivå för fastigheten. Det har varit lite oklart vart en av mina grannars brunn ligger därför behövdes en andra inspektion av området och även kompletteringar i ansökan (rita in på kartan var brunnen ligger) Brunnen i frågan ligger ca 50m bort men nära
Kallebo: Började fundera på om jag skulle kunna ha en brunn med sandfång och viss perkolation redan vid garaget för att sedan låta breddavloppet från brunnen gå vidare till den riktiga samlingspunkten. Men eftersom det inte rör sig om mer än 20 meter så kanske det ändå är en bättre att för samma peng att gräva ner dubbla markrör. Tack för svar.
Marcussjogren: Det är så alltså? Den är från 2006, men ska kolla inst-bok och se vad det står där! Trodde dessa var anpassade för att stå i rumstemperatur iom att det är till en värmepump.
wsp: Jodå, vet mycket väl att jag måste börja med att höra med servitutsinnehavaren. Min fråga va mer ur teknisk karaktär
Patrick E: Det finns en rörlig del inne i avluftaren som kan ha hängt upp sig. Om jag minns rätt så går det att skruva av den övre halvan. Där under sitter ett plaststift som du kan pröva att trycka ner. Men se upp. Du kan få en dusch så håll en trasa runt och använd handskar. Risk för brännskador om vattnet är varmt.
Patrick E: Ja, det var märkligt att det funkat så länge. Då kanske inte min teori stämmer. Jag kan inte komma på vad det skulle kunna vara. Hoppas det löser sig för dig.
McStewart: [citat] Jag letade efter en slangvinda men lyckades inte hitta någon som hyrde ut sådana (lokala VVS-firman hade en men de hyrde inte ut den). Det kan vara värt en funderare på hur mkt man sparar på att köpa en jätterulle istället för 2-3 mindre. Jätterullarna är ganska jobbiga att arbeta med, speciellt om man tänkt lägga ut slangen själv. Fast å andra sidan; köper man en
BioElite: Provade nu när jag kom hem och mycket riktigt så när jag lossade på anslutningen mellan handfat och avlopp så rann vattnet i toaletten ut. Men är det en vakumventil jag behöver eller behöver jag en sån ventil som kan släppa ut luft?
Ivide: Jag bytte tryckvakt till denna från Jula och systemet fungerar nu. Hydropressen är pumpad till 2 bar och tryckvaktens tillslag justerat till att slå på strax innan trycket sjunker drastiskt och vattnet sinar. Vad gäller den gamla tryckvakten observerade jag som tidigare nämnt att den stopstartade vid tillslagstrycket även efter att strömmen till den stängts av och satts på. Men om,
cpalm: [citat] Och håll tummarna under tiden. Många hemförsäkringar täcker inte läckage från avloppsledning.
Yrrol: Håller säkert mer än 2år också men man får vara beredd på att det händer. Det var vvs-butiken som ifrågasatte inköpet samt berättade om att det var känt att dessa inte höll länge. Är du säker att det är er enda avluftare i huset? Många gånger så sätter folk dessa när det börjar krångla och dom inte har tid/ork/lust/kunskap hur dom ska få sitt avloppssystem att andas
bryggstun: Jag förstår inte heller vad han menade. Enligt min åsikt måste ju risken för att det är hål i både vatten och avlopps rören samtidigt vara minimal. Kanske kan hända nått i samband med grävarbeten. Ifall man gräver av dom. Det var en person som är insatt i husbyggen och sånt som sa det. Han är visserligen ingen rörkrökare.
corre: Det är en vanlig lösning för entreprenad, alla grejer finns hos grosister och firmorna som gör markentreprenad. Men det är nog ovanligt hos de vanliga rörkrökarna, dock kan dom hyra det. Den lösningen skulle jag rekommendera om ni ska ansluta i efterhand och inte kan göra systemet trycklöst under 30min.
Sister ray: Vet inte heller. Kanske är tanken att det ska vara lättare att plocka bort den för rengöring när någon prickar fel. Men jag tyckte precis tvärtom.
kulle: Luftspalt i dörrkarm/dörr är nödvändigt och det är väldigt konstigt om det inte är det redan
mothership: Mätte idag, får ut ca 9 liter i minuten. Så det är väl på det berömda håret om det klarar sig, men jag tror vi ska försöka med det. Fungerar det inte får vi gräva en brunn
Krilleman: Jag har gjort en liknande lösning som du har, kunden hade en 25mm stam till en bef fördelare. Ringde kundtjänst på LK och frågade om man kan plocka ur matning till ovanvåning på samma ledning. Dom rekommenderade samma dimension för matning till ovanvåningen också. (alltså T-rör 25x25x25) Och vad jag vet funkar det ännu. Men jag vet inte hur många kvadrat dom hade som tillkom. PEX
Krilleman: Det låter som du har för lite luft i hydroforen!
-Martin-: Gammal tråd, men ... :) Jag har tagit fram en formel för hur mycket gängtejp som går åt för olika gängdiametrar beroende på gängtejpens densitet, tjocklek samt bredd. Formeln kan härledas från "tumregeln" att för Unipaks Unitape så ska antal varv vara lika med rörgängans diameter (i mm) och antagandet att det är den totala massan av tätningsmedlet som är det intressanta i
BRB: Har intyget hemma och ska komma och åtgärda felen men känns som man behöver ha lite kött på benen och kanske vara med när de åtgärdar felen.
MathiasS: Ja anborrningsbygel heter det på svenska. Den från poolstore som Toolman länkar till har jag använt i poolinstallationen. Funkar bra men kräver som du säger en extra koppling.
gaidin: Jag har samma problematik men en större burk så jag behöver bara tömma en gång i veckan. :cool: Min tanke är att sätta en tvät-/diskmaskinsanslutning på avloppet till handfatet och helt enkelt dra en slang emellan. http://www.rinkabyror.se/artikel/purus-diskmaskinansl-32-vit/ Har köpt grejorna men inte haft ork att montera ännu... Nu kommer jag att sätta denna anslutning under