Har en droppande badkarsblandare från -69. Vet inte fabrikat men har skickat bild till Comfortbutiken som svarar:

"Din Kran är för gammal för att få tag i reservdelar eller packningar enligt våra leverantörer"

Hur kan jag gå vidare för att hitta packningar.

Prova att lägga in en bild här kanske?

ImageUploadedByByggahus.se1382439101.369467.jpg

Tack för snabbt svar, det ska jag kolla upp!

Det droppar också från vredet som väljer dusch eller kran, vad kallas det?

ullberg
Omkastarvred.

Kanske är det här det börjar bli knepigt att hitta reservdelar, det kan mycket väl gå, men kan också strula lite. Och för det lär du välja en bra VVS-affär (rimligtvis inte den comfort du var i, om man inte kan vara behjälplig med vanliga krankäglor har man nog ordentligt med uppförsbacke innan man fixar nästa steg), eller möjligtvis en byggvaruhandel med någon riktigt VVS-intresserad/kunnig.

Om du går bet på att hitta delar till omkastaren kan det vara värt att försöka plocka isär och se om det kan gå med någon standard o-ring eller nåt, det är inte överdrivet avancerade prylar i en sån där...

/U

Jag har varit i kontakt med rinkabyrör och lundagrossisten och ingen av dem har reservdelar till omkastaren, jag får prova med en o- ring. Var kan jag få tag på det?

ullberg
Du måste i så fall först plocka isär omkastaren (givet att det går att få isär på ett bra sätt), jag vet inte att det är en o-ring man behöver byta, jag avsåg att det kunde vara en standardpackning / o-ring av något slag, inte att jag visste hur den såg ut på insidan.

(om det nu skulle vara en O-ring som behöver bytas så hittar man dessa på många ställen, VVS-butiken, byggvaruhandeln, Jula, ja tom. på macken tror jag man kan hitta det)

/U

Tack ullberg. Jag gör ett försök att ta isär den.

ullberg
Se exv. 20:46 i denna PDF:

http://www.fmmattsson.se/upload/73848/instruktioner_aldre_web.pdf

Det är ju inte din blandare, men det är i grunden inga komplicerade prylar (men det är klart, man ska väl känna sig lite bekväm med att mecka för att ge sig på det)

/U

EDIT: och en sak till: om det nu är en sliten O-ring el. packning så finns det en risk att den går sönder mer när man börjar plocka isär, så gör det inte om man inte har tid att "göra klart", åtminstone inte om man är beroende på blandarens funktion.

Redigerat:
Bra synpunkt. Jag har iallafall 1-2 v på mig medan resten av badrummet renoveras.

oskar1 skrev:
Bra synpunkt. Jag har iallafall 1-2 v på mig medan resten av badrummet renoveras.
Om badrummet ändå renoveras så kanske det är läge för en nyinvestering i en ny duschblandare?

Kan man tycka, men vi tycker den är fin och vill gärna behålla den. I det andra badrummet blir det en ny.

Nu är den på plats. Nya kranbröst från Lundagrossisten. Packningar och o- ringar från C-O. Duschmunstycke från Byggfabriken . ImageUploadedByByggahus.se1386009835.575812.jpg

• Gilla
Gärki och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.