Jag har i mitt fritidshus en vedeldad kökspanna som värmer vatten till både elementen och kranvattnet. När jag senast var där och eldade värmdes vattnet upp till 50 grader. Elementen blev varma och rören som gick till elementen var varma. Det kom dock bara ljummet vatten ur kranarna (såväl i kök som badrum). Jag har separata vred för varm- och kallvatten. Rören som går fram till kranarna var även de ljumna. Själva tanken är ordentligt inlindad i isoleringsmaterial så jag kan inte se rörkopplingarna därifrån.Termometern sitter på ett av rören som går upp till tanken.
Som jag förstår det kommer alltså vatten som är 50 grader varmt till tanken. Från tanken verkar lika varmt vatten gå ut till elementen, men enbart ljummet till ledningen som leder till kök och badrum. Detta började från den ena dagen till den andra, tidigare har det varit varmt vatten i kranarna.
Jag har inte observerat någon läcka.
Är det någon som vet vad det beror på och hur det kan åtgärdas?
Som jag förstår det kommer alltså vatten som är 50 grader varmt till tanken. Från tanken verkar lika varmt vatten gå ut till elementen, men enbart ljummet till ledningen som leder till kök och badrum. Detta började från den ena dagen till den andra, tidigare har det varit varmt vatten i kranarna.
Jag har inte observerat någon läcka.
Är det någon som vet vad det beror på och hur det kan åtgärdas?
Jag har ingen sådan, i alla fall inte synlig (om den finns så har jag inte rört den). Jag har däremot en handshunt, men den reglerar enbart flödet av varmvatten till elementen.
Klicka här för att svara