I sommarstugan får vi sjövatten från en pump som står hos grannen. Problemet är att slangen börjar bli så dålig och läcker hela tiden, den är dessutom skarvad 10-15 gånger på sträckningen som är ca 100m.

Till våren har vi planer på att skaffa en egen pump och dra slangen en annan väg som är mer lättåtkomlig.

Nu har jag dock lite frågor eftersom jag är okunnig på området.
Det är ca 100m till sjön där vi tar vattnet. Pumpen tänkte vi placera nära huset för att slippa dra elen så långt, så längden den behöver suga är ca 80m.

Vilken typ av pump ska vi ha, kapacitet?
Hur grov slang behövs?
Vad ska man ha för anordning i den änden på slangen som man lägger i sjön så den inte suger in en massa skräp?

Tar tacksam emot alla tips!

Antal Höjdmeter?

Trollskidan skrev:
Antal Höjdmeter?
Glömde skriva det, ca 1 höjdmeter från där pumpen ska stå till vattenytan på sjön.

Vi använder vattnet till att diska och tvätta händerna, så det kan inte vara så stor volym vi pratar om.
Nu har vi en 20 mm slang med väldigt många skarvar på, flödet i den är fullt tillräckligt.
Men det är ju ingen idé att snåla några kronor per meter när man väl gör investeringen, man vet aldrig behovet i framtiden.

Sidan du länkade till corre hade ju väldigt många modeller. Vilken hade rekommenderar du? Spelar tankvolymen någon roll i vårat fall?

En PRM-32 som suglang och en Pumpautomat MPI 100/20 låter rätt vettigt då.
Duschar ni också? Hur har varmvattenberedaren fungerat med vattnet?

• Gilla
maah
  • Laddar…
Vi har en soluppvärmd utedusch, ingen varmvattenberedare. Har dock funderat på att sätta in en mindre för det börjar bli lite kallt att tvätta sig nu när temperaturen i sjön börjar gå under 15 grader :)

Tack för tips och förklaringar, jag ska återkoppla i vår när jag förhoppningsvis har fixat det :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.