Senaste tiden har vi märkt dålig lukt från ena badrummet.
Lukten kommer när man spolar i handfatet och lukten kommer några gånger i veckan.
Vattenlåset är rengjort.

Det konstiga är:

Vi byte tegel,läkt,papp i somras och då skar vi av röret till luftning avloppsstammen och lät den va av sågad,kapad på vinden två veckor. (snikaren sa att det kunde bli dålig lukt)
Men det blev ingen lukt alls.
Och föra veckan tog jag ner ett avloppsrör i källaren som sitter precis under badrummet som luktar. Och detta monterade jag inte tillbaka på säkert 5 timmar .Ändå luktade det inget i källaren.

(detta spelar ju ingen roll i sig) men varför blir det dålig lukt till och från när jag spolar? Jag själv tycker det känns som det inte "andas" och bllir övertryck ibland och släpper ut det vid handfatet .

Låter som om det är nåt med avluftning att göra. Den kanske är täppt eller halvtäppt på nåt sätt. Går den ut på taket eller ?

Jo det känns så. Ja den går upp på taket. Förut va det ett lång ful för som va som krok på taket. Denna bytes ut till ett stort "hål" som är inbyggt i tegelpannan.

jonaslatt skrev:
Jo det känns så. Ja den går upp på taket. Förut va det ett lång ful för som va som krok på taket. Denna bytes ut till ett stort "hål" som är inbyggt i tegelpannan.
Kolla om det inte fastnat nån dödfågel eller liknande. Annars finna det såna takhuvar för ändamålet.
Om röret är smal då kan det bli ispropp.
Kineshatt-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Matstj skrev:
Kolla om det inte fastnat nån dödfågel eller liknande. Annars finna det såna takhuvar för ändamålet.
Om röret är smal då kan det bli ispropp.
[bild]
Men den takhuven du visar skyddar väl endå inte mot fåglar?!

Först trodde jag också att något hade fastnat. Men samtidigt lossade jag ju avloppet i källaren. Och det är innan röret som går upp på taket. Och det luktade ändå inget där. Så skulle det va täppt i röret så borde det kommit lukt i källaren Men det kanske inte "ska" lukta konstant?

Kolla tätningen runt toalettstolens anslutning i golvet om du har en golvmonterad WC. Jag råkade ut för dålig lukt i badrummet och det var tätningen till WC som var boven i dramat.

Patrick E skrev:
Kolla tätningen runt toalettstolens anslutning i golvet om du har en golvmonterad WC. Jag råkade ut för dålig lukt i badrummet och det var tätningen till WC som var boven i dramat.
Även tätningen vid golvet mot handfatet - där hade jag själv slarvat med dålig lukt som följd.

Kan vara så stt du har vatten i vattenlåset och det luktar inget. Ibland när ni spolar i toan då blir det tillräcklig med vakum att dra bort vatten från vattenlåset. Då blir så att ibland luktar det och ibland inte.
Men prova och spola i toan och se om det finns vatten i vattenlåset vid handfatet.

Där kan du ha någon poäng. Ska kolla detta. Ibland inte ofta är det jätte lite vatten i toaletten. Är det vanligt eller kan det också ha med det att göra.?

Kanske kan tillägga att vi byggde ut huset 70kvd för typ 8 månader sedan och fick en stor toalett i andra änden av huset. De drog ingen "ny" avluftare eller vad det kallas. Allt kopplades på mitt gamla rörsystem. Inget med detta att göra?

Krilleman
Kan absolut ha med det att göra.

Lite vatten kvar i WC är ett tecken på för dålig luftning.

En nödlösning kan vara att sätta en vacuumventil på avloppet vid tvättstället.

En ritning på avloppssystemet skulle underlätta om man ska tillämoa Krilleman,s förslag.
Kommer att se ut underfär så
Untitled.jpg
Skapa konto

En ritning va nog lättare sagt än gjort.? Handmålad? Bilder på sakerna?
Om det nu är så att systemet "töms" när jag spolar. Varför luktar det just när jag spolar vatten i handfatet?

Redigerat:
jonaslatt skrev:
En ritning va nog lättare sagt än gjort.? Handmålad? Bilder på sakerna?
Om det nu är så att systemet "töms" när jag spolar. Varför luktar det just när jag spolar vatten i handfatet?
En terori till fenomenet kan vara att, dålig luft samlas i vattenlåset och kommer ut med något mindre flöde. När du spolar vatten då fylls vattenlåset och den dåliga luft mängden tvingas ut med högre flöde vilken blir mer kännbar.
En ritning kan du rita genom att gissa hur avloppsrören går genom olika våningar och grunden.
Som den här:
image.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.