I källaren finns ett utrymme där hydrofor+vattenberedare står. Strax ovanför är en normcentral/undercentral för el.

Det är just nu bara rör/ventiler dragna kors och tvärs för vatten, men jag har istället tänkt att sätta ett fördelarskåp för RIR direkt på väggen och snygga till allt. Min stilla fundering är avståndskrav mellan undercentralen på väggen och placering av fördelarskåpet. Jag hittar absolut inga föreskrifter någonstans och normcentralen sedan när den byts ut blir IP40.

Utrymmet är ingen våtrumszon, utan rena källarväggar.

Jag tänker spontant att om jag sätter 1,5 meter i avstånd mellan normcentral och fördelarskåp, samt att centralen sitter ovanför (ca 1,5 meter ovanför), så borde det vara OK enligt både sunt förnuft och regler? Drar det upp ett läckage, så är det högst troligt att det sker inne i fördelarskåpet och då ska det ju pressas ut genom dränslangen och ner till golvbrunnen.

Jag vill helst inte börja flytta hela pumpstationen med hydrofor osv och inte heller en total flytt av normcentralen, då båda delprojekten blir så in åt bängens mycket arbete. Har jag missat något?

Åsa Lund
Om ett fördelarskåp sätts i samband med badrumsjobb så har man inget tätskikt bakom skåpet, utan tätskiktet ansluts till skåpet. Skåpets väggar är en del av tätskiktet alltså. Det borde vara samma i ditt fall, men kolla för säkerhets skull med tillverkaren för köp att skåpet klarar kraven enligt Säker Vatten och våtrumsreglerna

Åsa Lund skrev:
Om ett fördelarskåp sätts i samband med badrumsjobb så har man inget tätskikt bakom skåpet, utan tätskiktet ansluts till skåpet. Skåpets väggar är en del av tätskiktet alltså. Det borde vara samma i ditt fall, men kolla för säkerhets skull med tillverkaren för köp att skåpet klarar kraven enligt Säker Vatten och våtrumsreglerna
Fördelarskåpet hamnar i källaren och inte i våtrumszon i badrummet, så därav mina funderingar.
Har inte hittat några som helst föreskrifter eller regler här tyvärr, så det får bli sunt förnuft som får råda.

Elcentralen ska vara lättillgänglig, man ska antingen stå rakt upp på golvet eller rakt upp på en trappstege/pall, elektrikern ska inte behöva hänga/sträcka sig över VVB/hydrofor/mm.

Demmpa skrev:
Elcentralen ska vara lättillgänglig, man ska antingen stå rakt upp på golvet eller rakt upp på en trappstege/pall, elektrikern ska inte behöva hänga/sträcka sig över VVB/hydrofor/mm.
Det ska nog gå att ordna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.