4 464 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Oljefälla i garage
Har googlat och letat efter gamla trådar, men hittar inget som är det självklara svaret/valet.
Så här skriver kommunen om golvbrunn i garage när jag frågar:
"Kommunalt avlopp: Vid anslutning till kommunalt avlopp (spillvatten) krävs en oljefälla (likt ett vattenlås). Oljefällan bör kunna ta omhand minst 1 liter olja."
Kommer ju aldrig att tvätta bilen därinne ens, men lika bra att följa så det blir i sin ordning.
Vad ska man välja? Leverantör? RSK-nummer?
Så här skriver kommunen om golvbrunn i garage när jag frågar:
"Kommunalt avlopp: Vid anslutning till kommunalt avlopp (spillvatten) krävs en oljefälla (likt ett vattenlås). Oljefällan bör kunna ta omhand minst 1 liter olja."
Kommer ju aldrig att tvätta bilen därinne ens, men lika bra att följa så det blir i sin ordning.
Vad ska man välja? Leverantör? RSK-nummer?
Bygga nytt (egentligen återuppföra ett likadant som funnits men rivits - så ur kommunens synvinkel är det nytt bygglov igen)
Vidbyggt huset i markplan 40m2 Ingen dagvattenanslutning finns utan det blir som spillvatten i avloppet.
Alternativt så struntar man i brunn helt och hållet.
Vidbyggt huset i markplan 40m2 Ingen dagvattenanslutning finns utan det blir som spillvatten i avloppet.
Alternativt så struntar man i brunn helt och hållet.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 319 inlägg
Wavin 5619204
Strila har också varianter, men har inte hittat något RSK eller pris på den. Finns en beg ränna på blocket för 3500.
http://www.strila.se/dike/
Strila har också varianter, men har inte hittat något RSK eller pris på den. Finns en beg ränna på blocket för 3500.
http://www.strila.se/dike/
Reglerna jag skrev i #1 var för < 50 m2
Garage större än 50 m²:
För att förhindra spridning av olja till marken/grundvattnet kan ytterligare säkerhetsåtgärder (än vad som anges för garage mindre än 50 m²) krävas.
(vad dom nu menar med det - fast inte aktuellt i mitt fall)
Tack så långt... Har fått en del uppslag och tips.
Såg också i en gammal tråd att Purus hade en spärr kallad: Bolja att placera i spygatt BIGG och HEAVY.
Garage större än 50 m²:
För att förhindra spridning av olja till marken/grundvattnet kan ytterligare säkerhetsåtgärder (än vad som anges för garage mindre än 50 m²) krävas.
(vad dom nu menar med det - fast inte aktuellt i mitt fall)
Tack så långt... Har fått en del uppslag och tips.
Såg också i en gammal tråd att Purus hade en spärr kallad: Bolja att placera i spygatt BIGG och HEAVY.
Redigerat:
Klicka här för att svara