Om man använder dubbel våtrumsgips (eller plywood + våtrumsgips) behöver man väl inte kapa, då är ju väggbockstödet precis lagom långt. Eller har jag missförstått något?

Krilleman
Korrekt! Själva bockstödet ska INTE sticka ut genom fuktspärren, endast skyddsröret! Och när skivorna bygger mer än bockstödet, finns inget behov att kapa det... Korrekt uppfattat! :thumbup:

norrbottenstorpet skrev:
Får jag ställa en följ-upp-fråga? Skaffar ni som hempular med VVS verkligen ett kapverktyg för att fräsa ned halsen på rörbockstödet eller Vatettes motsvarighet fixtur?

LKs [länk] eller ännu dyrare Vatettes [länk]

Går det inte att mäta noga och kapa på förhand, dvs innan man monterar rörbocksstödet? 1200 spänn för att kapa halsen av några plasthylsor? För den den som gör detta dagligen är det garanterat en tidsbesparare, men hempularens börs får lite hicka av sådana "detaljer".
Jag köpte Vatette kapverktyg som jag faktiskt använde i helgen till tre väggbockfixturer för anslutning av duschblandare och wc. Verktyget rensar även gängan från lim, fix, tätmassa. Visst går det att kapa fixturen innan men jag kände mig osäker och köpte kapverktyget. Man får ju bara en chans att få till det rätt, alternativen är ju att riva väggen eller meka till någon egen lösning för att få det stabilt och tätt. Då tyckte jag 1200:- inte var så farligt:) Du kan få köpa min i skick knappt använd;)

maghen skrev:
Såhär blev rördragningen. Kom gärna med synpunkter innan jag bygger igen väggarna!

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Med facit i hand kanske jag skulle ha korsat kall- och varmvattenslangarna i taket i stället för i väggen, men det finns ändå relativt gott om plats. :)

mvh,
Magnus
Förstår man inte så ska man fråga, so here it goes.

Jag har på flera ställen sett att man gjort precis som du. En inkommande vatten till badrummet som man sedan kopplar till en 2-eller 3-fördelare under komoden för att dra vidare till dusch/toalett osv.

Finns det någon fördel med detta sättet istället för att gå direkt från den stora fördelaren och sen ett enskilt rör-i-rör till varje brukare (toalett, dusch, handfat). Jag inser ju att det blir några meter kortare med rör samt att den stora fördelaren blir några utgångar större.

Anledningen att jag undrar är att jag sitter och skissar på ett kommande nybygge där jag tänkt gå med ett dedikerat rör till varje brukare. För och nackdelar med denna lösning ?

Det beror väl helt enkelt på hur långt det är från "den stora fördelare". I min brors hus blev de ca 1 meter längre rör att dra från en större fördelare i källaren så han välde det. I mitt hus skulle det istället bli drygt 20 meter längre rör så jag har valt en fördelare i badrummet. De flesta husen ligger väl i gråzonen mellan dessa två alternativ och beroende på vart på gråskalan man befinner sig så väljer man det ena eller det andra.

En fördel med att utgå från fördelaren är att du kan använda tvättstället för att få upp varmvatten från beredaren till fördelare innan du hoppar in i duschen, så att du slipper stå o frysa med stänkande kallvatten :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.