7 127 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Akut hjälp, 9 bars vattentryck, läcker lite här och där.
Montera din tryckmätare innan ventilröret, där har du mer givande information att hämta.
Nu sitter tryckmätaren efter backventilen i ventilröret (mot VVB-sidan). Vilket tryck det är i din VVB är helt oväsentlig information att kunna utläsa.
Nu sitter tryckmätaren efter backventilen i ventilröret (mot VVB-sidan). Vilket tryck det är i din VVB är helt oväsentlig information att kunna utläsa.
Husägare
· Uppsala
· 61 inlägg
Går backventilen att byta? Kallvatten kommer i ett 15rör, sen kommer en kran, sen kommer en delning med två anslutningar, den ena sitter det en tryckmätare i och den andra är pluggad, sen fortsätter röret ner i tanken. Kan backventilen gå sönder?
Husägare
· Uppsala
· 61 inlägg
Jag bor ju långt ifrån och långt ner från brunnen. Orkar verkligen övertrycket trycka upp allt vatten för att öppna ventilen i brunnen? Om pumpen stannar på 5,5 bar så har jag svårt att tänka mig att varmvattnet ska trycka tillbaka allt vatten för att lösa ut ventilen. Tryckmätaren sitter ju direkt efter kranen så den visar ju trycket på inkommande vatten. Är man inte lite snällare mot rören om man monterar 6bars ventil istället.
Husägare
· Uppsala
· 61 inlägg
Va in på rinkabyror och sökte på 2988. Har en sådan monterad och det måste ju vara den som är trasig om det läcker vatten före denna ventil på kallsidan. Det finns ju två uttag. Är båda dessa uttag mellan ventil och VVB eller är ett av dem mellan kallvatten och ventil?
Gällande ventilrör 2988 så är bägge uttagen på varmvattensidan, det går att sätta säkerhetsventilen på bägge sidor, det andra uttaget kan man montera vakuumventil (eller manometer) om man vill/behöver.
Själva backventilen sitter innan/i avstängningsventilen.
Själva backventilen sitter innan/i avstängningsventilen.
Att trycket går ner till 3-3,5 bar precis efter att du öppnat kranen är normalt, samt att trycket stiger till 4 bar efter två sekunder. Anledningen till att det är lite lägre tryck efter backventilen i ventilröret än inkommande vattentrycket är att det blir tryckfall i en backventil (det är lite motstånd för vattnet att passera).
Att trycket stiger från 4 bar till 5 bar när du stänger kranen är också normalt, när du stängt kranen så blir det jämnvikt i trycket över backventilen.
Jag skulle säga att backventilen i ventilröret fungerar så som den ska göra.
Att trycket stiger från 4 bar till 5 bar när du stänger kranen är också normalt, när du stängt kranen så blir det jämnvikt i trycket över backventilen.
Jag skulle säga att backventilen i ventilröret fungerar så som den ska göra.
Det kvittar om du bor precis vid pumpen eller 500 m ifrån pumpen om backventilen i din VVB skulle vara trasig så att den läcker backflöde.Old KnotVillage skrev:Jag bor ju långt ifrån och långt ner från brunnen. Orkar verkligen övertrycket trycka upp allt vatten för att öppna ventilen i brunnen? Om pumpen stannar på 5,5 bar så har jag svårt att tänka mig att varmvattnet ska trycka tillbaka allt vatten för att lösa ut ventilen. Tryckmätaren sitter ju direkt efter kranen så den visar ju trycket på inkommande vatten. Är man inte lite snällare mot rören om man monterar 6bars ventil istället.
All vätska och gas i "slutet" system försöker hela tiden att ha samma tryck i varenda punkt. Så om trycket ökar i ena punkten så ökar trycket i alla punkter i det slutna systemet.
Om det inte sitter någon backventil i inkommande kallvattenledningen till bostaden så skulle du inte ens märka att backventilen i ventilröret till VVBn läcker igenom, det blir en alldeles för stort slutet system om alla fastigheters kallvattensystem skulle dela på övertrycket från din VVB.
Husägare
· Uppsala
· 61 inlägg
Ok. Men eftersom det läcker på två ställen på kallsidan så börjar jag med att byta backventilen så får jag se vad som händer. Det är ett extremt högt kallvattentryck. Ingen av handfatens överfyllnadsskydd fungerar och det gör nästan ont när man duschar och har fullt tryck. Trycket på kallsidan byggs ju upp från mitt hus så jag märker väl det först och instället för att bygga trycket så börjar det läcka hos mig.
Förstår inte varför du snöat in på backventilen för VVB den verkar ju fungera perfekt. Vore den inte så tät skulle du inte märka av expansionen i VVB det skulle som demmpa skrev tas upp genom flex i hela övriga systemet. Om det är något som kan hålla efter tryckhöjningen år det isf säkerhetsventilen du ska kolla eller ev byta.
Och vad menar du med att det läcker, är det i andra kopplingar eller är det utloppet från säkerhetsventiler? Läckor på KV-sidan får du se upp med de beror inte på backventilen utan kanske mest på att det är ganska högt eller onödigt högt tryck i hela systemet.
Och vad menar du med att det läcker, är det i andra kopplingar eller är det utloppet från säkerhetsventiler? Läckor på KV-sidan får du se upp med de beror inte på backventilen utan kanske mest på att det är ganska högt eller onödigt högt tryck i hela systemet.
Husägare
· Uppsala
· 61 inlägg
Det läcker ur en kran och en koppling till en kran. När tryckmätaren börjar närma sig 8 bar börjar det läcka. Så fort jag släpper på trycket slutar det att läcka och börjar en stund senare när trycket byggs upp. När jag såg att hinken under skvallerröret var full så böt jag ventilen. Droppar fortfarande ganska friskt, har som sagt bott i huset sen 09 och hinken har varit snustorr. Så det ända sättet att kolla att backventilen är hel är antingen att släppa på anslutningen före eller montera tryckmätare på kallsidan? Det ska väl inte släppas förbi något varmvatten efter ventilen eller är det alltid ett visst flöde genom den.
Backventilen kan du glömma den är mer än perfekt om det byggs upp tryck. Den ska bara hindra att varnvatten kan gå bakvägen ut i kallvattnet när du tappar där. Var sitter kranen som börjar läcka på varm eller kall? Hur stor är beredaren i volym? Hur stort är ditt system dvs är det långa sträckor rör och volym? Har du någon backventil på inkommande vatten från det gemensamma systemet?
Sätt dig in i hur sånt här är uppbyggt och fungerar, då kan du söka grundorsaken och åtgärda rätt.
Sätt dig in i hur sånt här är uppbyggt och fungerar, då kan du söka grundorsaken och åtgärda rätt.
TS ta och rita upp hela systemet, pumpen i brunnen, manometern vid brunnen, förgreningarna till olika fastigheterna, 6bars-säkerhetsventilen, rörledning till dig, inkommande kallvatten, alla avstängningsventiler som du har på dina vattenledningar, ventilrör VVB, 9bars säkerhetsventil/manometer, VVBn, alla kranar, samt markera var det börjar droppa när trycket blir högt.
När du har ritat upp allt så lägger du upp bilden här, så ska du se att vi kan lösa det hela.
Är du helt säker på att manometern vid pumpen fungerar fullt ut? den kanske stannar vid 5,5bar även om det blir högre tryck!
Vet du att 6bars säkerhetsventilen fungerar som den ska? Den kanske har fastnat i stängt läge.
Vet du att tryckvakten till pumpen verkligen slår ifrån vid 5,5 bar?
Om manometern, säkerhetsventilen och tryckvakten sitter på samma ventilrör så kan det vara som så att ventilröret är täppt så att pumpen bara går och går, då bygger den upp så högt tryck som den kan det är kanske 8-8,5 bar. Sedan bor du kanske 5 meter lägre än pumphuset, då får du ca 0,5 bar högre tryck i dina ledningar.
Eftersom du bor i lägst av alla så är det inte säkert att dom andra märker något förutom att vattnet forsar ut med högre hastighet ur kranar mm.
Jag misstänker att problemet är att ventilröret i pumphuset där manometer, säkerhetsventil och tryckvakten till pumpen sitter.
När du har ritat upp allt så lägger du upp bilden här, så ska du se att vi kan lösa det hela.
Är du helt säker på att manometern vid pumpen fungerar fullt ut? den kanske stannar vid 5,5bar även om det blir högre tryck!
Vet du att 6bars säkerhetsventilen fungerar som den ska? Den kanske har fastnat i stängt läge.
Vet du att tryckvakten till pumpen verkligen slår ifrån vid 5,5 bar?
Om manometern, säkerhetsventilen och tryckvakten sitter på samma ventilrör så kan det vara som så att ventilröret är täppt så att pumpen bara går och går, då bygger den upp så högt tryck som den kan det är kanske 8-8,5 bar. Sedan bor du kanske 5 meter lägre än pumphuset, då får du ca 0,5 bar högre tryck i dina ledningar.
Eftersom du bor i lägst av alla så är det inte säkert att dom andra märker något förutom att vattnet forsar ut med högre hastighet ur kranar mm.
Jag misstänker att problemet är att ventilröret i pumphuset där manometer, säkerhetsventil och tryckvakten till pumpen sitter.
Husägare
· Uppsala
· 61 inlägg
Det verkar ju vara normalt att det droppar lite ur säkerhetsventilen när man värmer vattnet även fast det aldrig har gjort det förr. Får dra skvallerröret till ett avlopp så får det droppa där. Varför vill man ha 9 bar och inte 6 på varmsidan?
Klicka här för att svara