7 127 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Akut hjälp, 9 bars vattentryck, läcker lite här och där.
Sida 1 av 2
Husägare
· Uppsala
· 61 inlägg
Hej alla och hoppas ni kan komma med snabba råd.
Jag delar brunn med 4 fastigheter. Jag bort längst bort och längst ner. Vid fördelningen till alla fastigheterna så är trycket 5.5bar, nere vid mig så är det drygt 9 bar.
Trycket byggs upp långsamt, öppnar jag kranen för att fylla på värmesystemet så sjunker trycket till 5.5 bar men efter några timmar igen så är det drygt 9 igen.
Kan det vara så att varmvattnet skjuter på underifrån är därmed det höga trycket. Det sitter en 6 bars övertrycksventil vid fördelningen som ej löst ut så där är trycket okej. Vet ej när detta har uppstått då jag har allt inbyggt men så såg jag att det började rinna vatten på golvet.
I videon ser ni hur trycket sjunker när man öppnar kranen, det pyser bara till lite lätt sen är trycket på det normala. När man värmer vattnet så expanerar ju det som bekant och var ska det övertrycket ta vägen och inte uppåt.

https://youtu.be/vksFyigKdQQ
Jag delar brunn med 4 fastigheter. Jag bort längst bort och längst ner. Vid fördelningen till alla fastigheterna så är trycket 5.5bar, nere vid mig så är det drygt 9 bar.
Trycket byggs upp långsamt, öppnar jag kranen för att fylla på värmesystemet så sjunker trycket till 5.5 bar men efter några timmar igen så är det drygt 9 igen.
Kan det vara så att varmvattnet skjuter på underifrån är därmed det höga trycket. Det sitter en 6 bars övertrycksventil vid fördelningen som ej löst ut så där är trycket okej. Vet ej när detta har uppstått då jag har allt inbyggt men så såg jag att det började rinna vatten på golvet.
I videon ser ni hur trycket sjunker när man öppnar kranen, det pyser bara till lite lätt sen är trycket på det normala. När man värmer vattnet så expanerar ju det som bekant och var ska det övertrycket ta vägen och inte uppåt.

https://youtu.be/vksFyigKdQQ
Husägare
· Uppsala
· 61 inlägg
Det sitter ju ett litet rött kärl där men det ju till värmesystemet när man stänger av det öppna systemet.Pagno skrev:
Behöver jag ha en övertrycksventil om det sitter en vid delningen vid brunnen?
Jag kan inte se klippet som du lagt upp. Tryckmätaren på bilden i första inlägget. Vad är den ansluten till? Inkommande kallvatten eller sitter den på värmesystemet?
Har du någon tryckmätare på värmesystemet? Vad visar den? Oftast sitter den vid expansionskärlet.
Du borde ha en säkerhetsventil på värmesystemet. Oftast är den på 3,5 bar så den borde ha löst för länge sedan om trycket är 9 bar. Du måste ha minst lika högt eller högre tryck i värmesystemet för att kunna höja trycket på inkommande sida till 9 bar om nu den tryckmätaren går att lita på.
Har du någon tryckmätare på värmesystemet? Vad visar den? Oftast sitter den vid expansionskärlet.
Du borde ha en säkerhetsventil på värmesystemet. Oftast är den på 3,5 bar så den borde ha löst för länge sedan om trycket är 9 bar. Du måste ha minst lika högt eller högre tryck i värmesystemet för att kunna höja trycket på inkommande sida till 9 bar om nu den tryckmätaren går att lita på.
Husägare
· Uppsala
· 61 inlägg
Tryck på länken igen när du får upp en ny sida igen så ser du filmen. Mätaren sitter på kallvattnet in i beredaren. Expansionskärlet sitter på värmesidan och den ventilen är på 1.5 bar. På kallsidan finns inget kärl. Bara en säkerhetsventil som jag nu ersatte med en tryckmätare eftersom det sitter en vid fördelningen vid brunnen. Inkommande vatten i huset delar upp sig till alla kallrören till kranar och dusch och sist på slingan går den ner i beredaren, strax för inloppet i beredaren sitter tryckmätaren. Finns alltså ingenstans trycket kan ta vägen. Ska jag monterar en 6 bars övertrycksventil som tar hand om det övertrycket? Trodde det bara var som en säkerhetsventil och inte en övertrycksventil.
Har du plockat bort säkerhetsventilen vid ventilröret?!!!!!!
Sätt omedelbart tillbaka den. Det är en order!
Det är inget fel på din anläggning. 9bar mot varmvattenberedaren är fullt normalt då varmt vatten expanderar och du har en backventil i ventilröret som gör att ditt 9-bars-tryck inte kommer tillbaka till din säkerhetsventil som är på 6bar vid inkommande kallvatten.
Om du inte har kunskapen om hur det systemet är uppbyggt så fråga för guds skulle först innan du plockar bort någon säkerhetsventil.
Sätt omedelbart tillbaka den. Det är en order!
Det är inget fel på din anläggning. 9bar mot varmvattenberedaren är fullt normalt då varmt vatten expanderar och du har en backventil i ventilröret som gör att ditt 9-bars-tryck inte kommer tillbaka till din säkerhetsventil som är på 6bar vid inkommande kallvatten.
Om du inte har kunskapen om hur det systemet är uppbyggt så fråga för guds skulle först innan du plockar bort någon säkerhetsventil.
Redigerat:
Husägare
· Uppsala
· 61 inlägg
Något fel är det eftersom det börjar läcka iallafall. Varför ska det sitta två ventiler på samma ledning? Beredaren trycker ju det varma vattnet mot det kalla, då blir det ju 9 bar mot det kalla, tryckmätaren sitter där provisoriskt för jag ville se om det var något fel på tryckvakten i brunnen. När jag pratade med en VVS firma fick jag rådet att aldrig ha 9 bar på kallsidan, det finns plats för en säkerhetsventil under tryckmätaren vilket jag kommer montera imorgon. Har släppt på trycket och stängt inkommande kallvatten i beredaren så slipper jag läckage under natten.
Har aldrig droppat från några rör tidigare eller varit några läckande rör och skvallerrören har bara gått ner i en hink vilket alltid varit torr. Började med att en kram började läcka. Böt kranen, sen blev det blött på golvet i tvättstugan, tog bort väggen och så att hinkarna var överfyllda. Böt ventilen, läcker fortfarande på kallsidan. Var sitter backventilen? Det är ju bara raka rör med vanliga kranar.
Har aldrig droppat från några rör tidigare eller varit några läckande rör och skvallerrören har bara gått ner i en hink vilket alltid varit torr. Började med att en kram började läcka. Böt kranen, sen blev det blött på golvet i tvättstugan, tog bort väggen och så att hinkarna var överfyllda. Böt ventilen, läcker fortfarande på kallsidan. Var sitter backventilen? Det är ju bara raka rör med vanliga kranar.
Redigerat:
Nu är jag knappt en procent så mycket man som krilleman, men det ska väl rinna vatten ur säkerhetsventilen i det här fallet? De säkerhetsventiler för vvb jag hittar på nätet verkar lösa ut på 9 bar. Om det inte kommer vatten ur säkerhetsventilen, var ska då vattnet ta vägen när det expanderar i varmvattensberedaren?
Är du säker på att du faktiskt har ett läckage?
Husägare
· Uppsala
· 61 inlägg
PatrikJo skrev:Nu är jag knappt en procent så mycket man som krilleman, men det ska väl rinna vatten ur säkerhetsventilen i det här fallet? De säkerhetsventiler för vvb jag hittar på nätet verkar lösa ut på 9 bar. Om det inte kommer vatten ur säkerhetsventilen, var ska då vattnet ta vägen när det expanderar i varmvattensberedaren?
Jag har bott i huset sen 09, hinken under skvallerrören har varit snustorra. Sitter backventilen i beredaren, är som sagt bara raka rör.
Vid hög förbrukning av varmvatten är det ju tänkt att den ska kunna släppa ur lite tryck precis som Patrik skriver. En säkerhetsdetalj som man absolut inte frivilligt vill plocka bort.
Men rinner den hela tiden är säkerhetsventilen trasig eller så kan det ha samlats lite skräp på själva gummipackningen. Kan gå att spola bort med att öppna den några gånger. (det som jag beskrev som att hacka över den några gånger)
Men rinner den hela tiden är säkerhetsventilen trasig eller så kan det ha samlats lite skräp på själva gummipackningen. Kan gå att spola bort med att öppna den några gånger. (det som jag beskrev som att hacka över den några gånger)
Backventilen sitter i ventilröret.Old KnotVillage skrev:
Montera en ny 9bars säkerhetsventil omgående på samma plats och skippa din tryckmätare helt! Du har ingen nytta av att se trycket där.
Monterar du manometern innan ventilröret har du samma tryck som vid inkommande kallvatten in i huset.
Husägare
· Uppsala
· 61 inlägg
krilleman_215 skrev:
Det var som sagt bara för att kolla att tryckvakten i brunnen fungerade. Det kommer monteras en helt ny ventil, nu är vattnet avstängt så det är lugnt. Kan det vara backventilen som gått sönder så trycket byggs upp på den kalla sidan?