J
JeppeKa: Bumpar min egen tråd för att fråga om jag ska ha halvkoppling eller en rak klämringskoppling vid anslutningen som kommer från väggen? Finns det något enkelt sätt att se det? Mvh Jeppe
3 svar · 1,3k läst
·
S
shootking: Hej Har precis bytt innanmäte i vår köksblandare, som jag tror är en Mora Temp. Skulle dock vilja komma på hur man kan ändra vridningen på själva pipen. Som den sitter nu så går bara pipen vrida till mitten av den stora hon. Går det att justera på nåt sätt? [bild]
0 svar · 2,0k läst
·
tommib
tommib: Ofta kräver kommunerna (som står för bygglov och åtminstone här i stockholm vill ha en bygganmälan när man ändrar VVS) att avloppets avluftning ska mynna fritt över tak i egen pipa (dvs du får inte bygga in det i skorstenen). Vet inte hur reglerna ser ut i Jönköping.
7 svar · 2,1k läst
J
Jkgbg: Och då har jag också lärt mig att 32 mm inte alls används som jag tänkte. Blir att bila ut rejält. :-) Tack för bra svar!
3 svar · 8,8k läst
·
trattalask
trattalask: Verkar inte som det. Jag har försökt påtala att kostnaden för ingreppet långt överskrider nyttan då min brunn i värsta fall skulle tillföra 1kbm vatten över året. Ett tak över skulle vidare minska det till nära noll då inget rinner ner i trappan heller. Inget resonemang som biter... =)
5 svar · 5,4k läst
R
R_F: Tusen tack för det! Tänkte inte på att slangen har ändar i massing, men med rätt klämringskoppling så tolkar jag det som att ska funka. /
5 svar · 1,6k läst
D
ds99jove: Oj, det var mycket frågor jag inte kunde besvara. Vet inte hur en klämkoppling ser ut eller vad ventilerna är till för :) Huset är från 64 och jag tror alla grejer är orginal. Armaflex isoleringen är det som finns innanför vad jag kallar för de stora toarullarna? :)
6 svar · 1,6k läst
·
K
Kurtivan: Ok, tack för svar :)
5 svar · 716 läst
Krilleman
Krilleman: Kallt utrymme ska ha 110mm rör enligt dagens normer. Varmt utrymme räcker det med 75mm Köp hellre en lång förminsnkning. Då blir det inget vatten som blir stillaståendes och riskerar att frysa. Dom korta förminskningarna (som på bilden i din länk) kan ha fickor i förminskningen som vatten kan samlas i. Normalt är ju att vattnet rinner från 75 röret med fall och då blir det inte
2 svar · 2,4k läst
·
-RB-
-RB-: Nu är min också bytt. Smidigt med O-ringstätning.
9 svar · 9,6k läst
·
M
Madeleine E: Vi ska byta kök. Vårt kök är ett Kvänum från 1980. Massiva luckor och det är inget fel på luckorna, däremot gångjärn och skåp. Är det någon idee att behålla luckorna/måla om dem och bara byta skåp mm. Vill ha liknande kvalité på det nya köket, ska man välja snickare eller någon köksleverantör? Tacksam för tips och råd
0 svar · 1,4k läst
Krilleman
Krilleman: Säkerhetsventilen kan absolut sitta på annan plats än vid kaminen. Kravet är att den ej kan stängas av men en ventil innan. Alltså kan den sitta i en tvättstuga/grovkök/pannrum så länge det ej är möjligt att separera den från värmekällan med en kulventil. :thumbup: Ett expensionskärl bör däremot ha en kulventil innan anslutning så man kan kontrollera förtrycket i blåsan.
2 svar · 2,2k läst
·
Å
Åttioettan: Tror vi hittat och åtgärdat problemet. Städfirman hade inte satt tillbaka vattenlåset ordentligt efter rengöring. Det sammanföll (brukar sammanfalla) med sänkning av golvvärmen.
5 svar · 4,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Innan du drar upp pumpen skulle jag rekommendera att du följer Patrick's råd att dubbelkollar att du har alla tre faser så långt fram du kan mäta. Bortfall på en fas ger precis detta symptom.
3 svar · 2,3k läst
thomas33
thomas33: Den gula från Jula har jag kört med min borrmaskin på lågfart. Ibland lossnar skruven där borrchucken sitter, men det är bara att spänna den och köra igen. Du måste få loss skruven på brunnen och sen går det i nödfall att använda en kork, om det inte går att skruva dit en skruv.
6 svar · 7,2k läst
·
T
toolman77: Är badkaret kopplat stumt mot ett avlopps rör eller finns det en golvbrunn?
8 svar · 2,4k läst
Krilleman
Krilleman: Något finare än makadam lär du använda. Jag tror markkillarna brukar använda 0-8 på byggena. Packa väl under så inte det sätter sig.
4 svar · 1,0k läst
M
MagHam: Väcker en gammal tråd... Blir det bra då? Någon mer med erfarenheter? Sitter här med PEX golvvärme i ett källargolv som är uppdraget till taket med lång extramarginal. Normalt brukar jag löda och pendla kopparrör i källartaket, men det skulle spara både pengar och skarvar att gå en bit med PEXet när den ändå har några meter över. Går det att få vettigt - eller blir det lika
9 svar · 8,1k läst
Krilleman
Krilleman: Tänk även på att om dessa delar ska vara till ditt projekt i din andra tråd får du svårt att få ihop det utan unionare eller höger/vänster delar! https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/270820-totala-dimensioner-rorkopplingar-invandig-ganga.html
2 svar · 1,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag är fortarande lite kluven. Det kan vara så att ventilen är 20. Men en 20x15 bussning är mindre än 31mm över sexkanten.
19 svar · 7,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Fast vacumventilen ska sitta frostfritt!
11 svar · 43,9k läst
·
Patrick E
Patrick E: Kom på ett par saker till som kan orsaka låg temperatur på VV. Nu verkar ju ditt problem ha löst sig, men om du fortfarande inte får rätt temperatur på VV så kan det vara värt att kolla följande : Blandningsventilen som Krilleman nämner kan ha hakat upp sig och blandar inte vattnet till rätt temperatur. I regel måste den då bytas. Det kam hjälpa att "motionera" den genom att skruva
17 svar · 5,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ser ut som en Gustavsberg Nordic, tillverkad från oktober 1996. Plastlocket ska antagligen ha haft en blå & röd märkning samt gustavsbergs-märkning. [bild] Edit: https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Exploded_view/Blandare_spareparts_2012.pdf
1 svar · 2,7k läst
·
hsd
hsd: Är det en ny brunn så måste den spolas ur, mao. kpmmer slammet att avta allteftersom
6 svar · 5,1k läst
·
D
DanneH: Efter att ställt in ett element försvann problemet. Dags att isolera krypgrunden och avloppsrören :)
6 svar · 2,4k läst
M
magnu: Näe, diskmedel behövs inte för spärren, men det kanske kan underlätta för att få loss kolven. Kolven satt riktigt fast.
6 svar · 3,0k läst
M
Matstj: [citat] Kan vara järnoxid oxid oxå. Om radiatorslingan har fått läckage i vvb.
7 svar · 5,8k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Avloppsventil i form av vakuumventil? Då är det troligen läckage i den, dvs att den inte stänger. Byt den till en ny.
2 svar · 1,2k läst
A
annord: De gick ej rubba - så fick borra bort dem. Med det fixat kunde jag rensa ur hela brunnen på gegga. Nu rinner det fint
2 svar · 2,8k läst
·
U
Ulf1: Nu är det dags för yttertrapp på huset. Utifrån den klassiska 63 formeln blir det 17 steghöjd och 29 stegdjup. Färdiga vagnstycken från Beijer eller XL har 17-25cm. Saknas alltså 4cm:( Har ni erfarenhet av deras trappor. Är de bra att gå i ?? Har provat en trapp med 17-24 och den känns brant..
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.