Hej,
finns det Badrumsfördelaren Vattette med kulventil för 4 utgång?
Ett in och fyra (4) ut med vred kulventil, eller finns det alternativ till det?
- koppling till:
tvättställ. V,K
bad. V,K
dusch V,K
WC. K
-UT. 4st.Kallvatten
-UT.3st.Varmtvatten vatten
Finns det väggbricka 4-rör koppar 15, (eller alternativ till det)
Detta gäller till dold rördragning kopparrör 15.
Eller har ni nåt förslag?
//Christian
Visa bilaga Badrum.pdf
finns det Badrumsfördelaren Vattette med kulventil för 4 utgång?
Ett in och fyra (4) ut med vred kulventil, eller finns det alternativ till det?
- koppling till:
tvättställ. V,K
bad. V,K
dusch V,K
WC. K
-UT. 4st.Kallvatten
-UT.3st.Varmtvatten vatten
Finns det väggbricka 4-rör koppar 15, (eller alternativ till det)
Detta gäller till dold rördragning kopparrör 15.
Eller har ni nåt förslag?
//Christian
Visa bilaga Badrum.pdf
Redigerat:
Det är nog lättare om du ritar en bild på vad som ska kopplas vart. Är dragningen öppen så löser du det troligen lättast med ett gäng t-kopplingar. Är dragningen dold rekommenderar jag en normal fördelare i skåp samt PEX-rör, det är betydlig mer lättarbetat än koppar.
Här kommer en förenklad bild av två alternativ.Visa bilaga 181438
Administrator
· Skåne
· 6 840 inlägg
Nu syns bilden i Christian4s inlägg.
Alla dolda skarvar/kopplingar ska vara inspekterbara och dom ska sitta i ett vattentätt utrymme med dränagehål till synlig plats.
Så alternativ 1 går bort om T-styckena ska sitta på olika platser i badrummet, men om alla T-styckena ska sitta samlade på ett ställe så blir det mer eller mindre alternativ 2 i praktiken.
Så alternativ 1 går bort om T-styckena ska sitta på olika platser i badrummet, men om alla T-styckena ska sitta samlade på ett ställe så blir det mer eller mindre alternativ 2 i praktiken.
Klart man kan. Man kan gå vidare med prisol om man vill också. Jag förstår bara inte vitsen med det om allt ska nyinstalleras. Då hade jag dragit vatten till normala väggbrickor/blandarfästen där det ska vara. Med PEX.
Jag inser nu när jag tittar tillbaka att jag formulerade mig dumt. Fördelaren går naturligtvis att använda med prisol också, även om den inte tänkt för det.
Jag inser nu när jag tittar tillbaka att jag formulerade mig dumt. Fördelaren går naturligtvis att använda med prisol också, även om den inte tänkt för det.
I allra högsta grad är fördelare tilltänkta att kunna anslutas med prisol, likväl PEX. Ingen skillnad på den fronten då dessa är typade för båda sorterna. (både LK och vattete)
Sen att PEX är lättare att arbeta med är en helt annan fråga.
Sanningen är ju trots allt att många efterfrågar kopparrör fortfarande. Och kopparen är mer säker ur gnagarens synpunkt! (men dom kommer igenom koppar också om dom vill!)
Sen att PEX är lättare att arbeta med är en helt annan fråga.
Sanningen är ju trots allt att många efterfrågar kopparrör fortfarande. Och kopparen är mer säker ur gnagarens synpunkt! (men dom kommer igenom koppar också om dom vill!)
Klicka här för att svara