Vatten & Avlopp
corre: Esska kanske har något? https://www.esska.se/esska_se_s/Slangkopplingar/Insticksanslutningar.html
Fällebyggarn: Jag bytte från trekammarbrun till LTA innan jul och tycker att det luktar lite fis ibland. Min luftning är ju inte aktiv då den är tätad inne i ett kallt kryputrymme på ovanvåningen. Kanske är det bara under dom kyligare månaderna detta uppstår...? Någon som har haft liknande funderingar dom senaste åren?
souterrain: [citat] Jag hann beställa excenterkopplingarna redan igår kväll, men jag ska prova detta i nästa vända när jag ger mig på den ännu bara lite lätt krånglande blandaren i duschen, om det är samma setup på fästena där.
sjoberg: [quote="peroande, post: 2402245"]Det är bara att räta upp vattenlåset. Den högra delen av V:et ska vara vertikal. Du kommer antagligen att få byta den vita rörbiten innan vattenlåset till något som med annan längd. Svårt att se exakt hur du ska göra på bilden. Konkret tips Peroande, det ska jag testa att få till. Du tror inte på någon typ av avluftningsventil?
Nuller: [citat] Tyvärr inte, då kommoden har en låda. Skenan kommer vara i vägen...
Anonymiserad 159634: Oskar1, jag har samma kran och samma problem. Har du länkar till exakt vad du köpte?
John Sandersson: Hej, har i dagsläget ett pumpautomat med en tank vars gummiblåsa har börjat läcka.. Pumpen i sig har strulat lite det senaste året och tänkte passa på och byta hela paketet då det har ett par år på nacken. Jag har letat runt lite på nätet men tänkte jag kunde passa på och fråga här innan jag köper. Funderar på att köpa en "Hydroforpump | ELPUMPS VBP 25/1300 INOX" ifrån Jula,
Stefan1972: om läckaget uppstår före den där mojängen då?
Anonymiserad 159634: Hej! Jag har en badkarsblandare modell väldigt gammal som droppar, framförallt från varmvattenventilen. Plus att vredet till varmvattnet är väldigt trögt. Är det bara en packning som ska bytas eller en hel instans? Jag går i tankarna om att byta hela blandaren men tänkte om det är en enkel åtgärd så testar jag det först. tack på förhand. /// Nybörjar'n [bild]
peternicklas: Är lat, ville få en färdig packning=) Har satt silikon, får se om det blir tätt. Rören ska snart bytas.
mogge_73: Lycka till, ibland är det lite konstigt i vår herres hage! 😄
ZipLock: [citat] Vid nybygge brukar kommunen ha höga krav på avlopp i garage.
A-Man_08: Hur mycket har ni behov att tvätta i lägenheten, en väldigt grund tvättmaskin kan ju vara ett alternativ eller en sådan som har handfatet över.
MagHam: Här frös ett rör för första gången sedan huset byggdes 1948 nu i kylperioden. Anledningen till det var att vi delat av det gamla pannrummet och gjort ett sval-förråd av ena halvan. Badrummet har hamnat ovanför denna "nya" kalla källardel. - Kolla upp om det är kall tilluft eller mycket svalt i källaren där rören går upp. Det spelar uppenbarligen stor roll - Om inget annat hjälper
corre: Vanliga kulventiler är fullflödes som regel.
danpih: Bör tillägga att när jag ändå hade rörmokaren här (han skulle plugga lite rör) så fråga jag och han sa att det såg bra ut o att de va o bara gjuta in. :)
HankT: Aha, tack så mycket för informationen! Ska försöka fixa ihop allt :)
Olle Hemmendorff: Bra tips, tack! Känns bra att veta att det bör gå att lösa på det viset. Annars, någon som har en uppskattning hur stort ingrepp det är att flytta själva avloppet 30 centimeter? Det är i en stockholmslägenhet byggd på 80-talet.
slacker: Jag säger att det är helt korrekt utfört, det grå är klämringen som håller tätskiktet på plats. Inget annat skall dit helt enkelt. Kontrollera bara så att det inte är några skador på det röda tätskiktet, dvs hål eller sprickor. Är inget proffs men erfarenhet säger att det är ok!
ccf: Grannen har ingen tryckstegringspump kvar, men är "nöjd" med sitt vattentryckt. Mitt uppmättes nu till 1,5 kg (jag vet inte riktigt vad det innebär, men rörmokaren tyckte det var väldigt lågt). Rörmokaren föreslår nu att vi installerar en Grundfos CMBE 1-44 AVBE [bild] Jag är väl medveten om att en tryckstegringspump inte är den mest idealiska lösningen, men det är den som
pelrik: Det är inte pumpen som brummar utan från själva elcentralen som sitter på väggen vid pumpen. Vet inte om det är enfas eller trefas pump. På proppskåpet står det tre faser till pumpen men jag tror det är till alla tre pumparna, men inte säker. Tryckvakten sitter på pumpen och har två sladdar från sig. Den ena går till pumpen och den andra till elcentralen på väggen.
corre: Bra att det löste sig fint inför helgen också! Tråkigt om det var vattenlöst :/
corre: Ja, den ska hålla länge. Men frysning och annan mekanisk nötning sliter. Hänger den med djuppump i brunn så slits den lite vid kopplingarna varje pumpstart. Men det lång livslängd ändå.
RobertEliasson: Det har gått fantastiskt bra! Två veckor efter att Anticimex var där så bilade jag upp brunnen och satte i en ny (i plast) och hoppades att problemet inte skulle komma tillbaka. Har inte haft några råttproblem sedan dess, och den nya brunnen är hel än så länge! *tar i trä*. Lite dokumentation i bildformat nedan. Har fortfarande inte fått tummen ur att lägga kakel/klinkers än.. :)