Har bytt till en ny vask i en toalett utan dusch, rören kommer ut genom väggen men passar inte nu längre då anslutningen hamnar något högre och åt sidan med den nya vasken. Hur förlänger man rören på enklaste sätt, måste man köpa nya kopparrör och bocka till eller finns det nån form av enklare lösning? Behöver förlängas c:a 10 cm åt vänster och c:a 5cm upp, så det är ju inte särskilt långt...

Krilleman
Ta en bild på hur det ser ut och lägg upp här så får du bättre svar än gissningar!

Är det rören för vatten så finns det längre flexibla slangar att köpa.
Men som sagt en bild skulle hjälpa

Så här ser det alltså ut, rören till kranen är uppe till vänster.
14632056694221678625172.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du nån länk till sådana flexibla slangar?

tommib
Fast ta inte just de slangarna. De är till för anslutning direkt i blandaren och sedan mot R15 slätände.

Du ska ha flexibla slangar med rak anslutning, troligen 12mm i bägge ändar. Ta med bilden till ett byggvaruhus eller bättre, en VVS-butik så kan de hjälpa dig.

Nu såg jag att du bor i Norrbotten så det kanske är långt att åka. Mät i så fall rören så kan vi säkert ge en länk direkt till en produkt som säkert kommer passa.

Kopparrören från väggen är 8mm, kranens rör 10mm. Båda skruvkopplingarna som sitter är 3/8 tum, antar att det lättaste är en slang med 3/8 i båda ändar då eller?

tommib
Ja. Det låter dock konstigt med 8mm kopparrör från väggen men det kanske var något som fanns förr?

Är skruvkopplingarna slätände i väggen? De från kranen är klämring. Tänk på att köpa kopplingar som passar för hårda rör om du kör flexibla anslutningsslangar.

Egenligen kanske det är billigare att bara köpa en ny blandare med anslutningsslangar. Med tanke på alla rördelar du måste köpa....

Typ denna http://www.sigro.se/sv/grohe-Grohe/...staellsblandare.php?group=prod_prod_grp-s1/42

som har 3/8" gänga på anslutningsslangarna....

Edit: Nu när jag tittar igen ser det ut som adapter till just slätända på rören som kommer från blandaren. Har du proppat rören från väggen med skruvlock eller använde du rörplugg? Om det är slätände på dem så är det troligen enklast att köpa en ny blandare med tillräckligt långa anslutningsslangar så slipper du köpa två flexslangar och två adapters. 3/8" motsvarar R10 om jag inte misstar mig och jag hittar inga anslutningsslangar med R10 (minsta på rinkaby är R15).

Redigerat:
Tror det blir enklast med 1/2 tums anslutningsslang och övergångar 3/8 till 1/2 tum, blir ju ändå betydligt billigare än nya.

tommib
Tänkte bara meddela upplösningen på problemet. Såg att anslutningsslangarna till kranen (fmm 9000) gick att skruva lös, och hittade därefter nya på jula för 79kr. Slutet gott, allting gott!

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.