Hej! Har nyligen köpt en hus från 1949, vid visning så berättade säljaren att det var dåligt vatten i huset/brunnen (grävd brunn) så jag gjorde en vattenanalys som visade på hög järnhalt och höga humusämnen. Jag tyckte hela tiden att det luktade bensin om vattnet men tänkte inte mer på det när svaret på analysen kom. Förens en av grannarna kom förbi som var uppväxt här, det har varit en gammal lanthandel här förut vilket vi visste men inte att dom även hade en bensinpump stod cirka 8 meter ifrån brunnen. Den är såklart borttagen men han berättade att tanken ligger kvar i marken också på ett avstånd om cirkus 8 meter ifrån vår brunn. Fick lite panik och tänkte att det är den som läcker ut eller något, men sen började jag fundera. Dom slog igen butiken i mitten/slutet på 70 talet, om nu det fanns/finns bensin kvar i den eller om det har läckt ut borde det verkligen finnas kvar något i backen då!? Eller är det något helt annat som kan göra att det luktar bensin om vattnet? Tacksam för svar!
Det är säkert bensin som kontaminerar er brunn. Det är nog inte heller något som man letar efter i en vanlig vattenanalys, utan det får man nog begära särskilt.
Huruvida det går att behandla/filtrera vattnet mot bensin vet jag inte, men jag tvivlar. Min gissning är att ni behöver en ny vattenbrunn. Låter också som ni borde gräva fram den gamla tanken och se om det finns något kvar i den eller inte.
I värsta fall kanske kommunen tvingar er att sanera...
Huruvida det går att behandla/filtrera vattnet mot bensin vet jag inte, men jag tvivlar. Min gissning är att ni behöver en ny vattenbrunn. Låter också som ni borde gräva fram den gamla tanken och se om det finns något kvar i den eller inte.
I värsta fall kanske kommunen tvingar er att sanera...
Ja, nej precis. Har hittat ett laboratorium nu som ska analysera vattnet så kommer vänta på det svaret. Men det känns som att det är bensin som sagt. Har pratat med en advokat om detta också, och han tyckte det är ett solklart fall om doltfel, så saneringen och upptagning av tank kommer nog säljaren stå för men brunn kommer vi stå för lät det som.
Jag är bara lite nyfiken hur man får det här till dolt fel?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja, det var advokatens svar. Vi har gjort en vattenanalys som är det man kan göra som köpare. Att det finns en gammal bränsletank nedgrävd på tomten är något säljaren ska meddela isf. Har aldrig varit med om en besiktningsman eller köpare har gjort ett ultraljud av marken var det han sa..
Genom grannen? Genom markprover? Genom kommun? Genom Statoil? 
Som sagt nyfiken vart gränsen går för dolt fel i sådant här läge. Säger inte emot.
Som sagt nyfiken vart gränsen går för dolt fel i sådant här läge. Säger inte emot.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Omvänd osmos filter ska ta bensin.
Om man ska borra ska det göras uppströms från tanken räknat.
När man kommit ner i fast berg är det inte fel att fortsätta med foderrör iaf 6 meter till och sen ska gjutas + nitas fast i berget.
Det betyder man släpper ner gjut tjosan minns inte namnet och krossar den med borren så det blir cement och sen lägger man en grov plåt på foderröret och banka åta helv...
Gör man så ska man inte kunna få in ytligt vatten men det är ingen garanti för att bensinen inte kommer ner i brunnen genom sprickor i berggrunden.
Om man ska borra ska det göras uppströms från tanken räknat.
När man kommit ner i fast berg är det inte fel att fortsätta med foderrör iaf 6 meter till och sen ska gjutas + nitas fast i berget.
Det betyder man släpper ner gjut tjosan minns inte namnet och krossar den med borren så det blir cement och sen lägger man en grov plåt på foderröret och banka åta helv...
Gör man så ska man inte kunna få in ytligt vatten men det är ingen garanti för att bensinen inte kommer ner i brunnen genom sprickor i berggrunden.