Vatten & Avlopp
Demmpa: Gällande luftbubblorna/hålen i fogarna så kvittar det ur tätskiktsynpunkt eftersom fogen i sig släpper igenom fukt/vatten. Men nackdelen med luftbubblor/hål är att det med tiden samlas smuts och mögel eftersom man inte kan rengöra inne i luftbubblorna.
shadowfire: Detta är det jag hittat, vilket om jag ska följa detta gör att jag måste dra rören i ytterväggarna istället och då föredrar jag att faktiskt dra dem i golvet ändå. Från VVSHandboken / Uponor; I ett enfamiljhus med golvärme ska tappkallvatten dras under plattan och dras rören under isoleringen så ska rören installareras med RIR PLUS. I träbjälklag med golvvärme bör
Henrik Åberg: Tack bra att veta. Tror inte vårt kan lösas på det viset då det är en infiltration. Har funderat på att gräva fram spridarrören och ansluta dem till ett rör med lite stigning så att det bara rinner vidare när det blir för mycket vatten för rören. Det överflödiga vattnet skulle man kunna leda ner till en stenkista. Vore en temporär lösning. Vi kan inte göra en ny infiltration
lordi: [citat] Det finns t ex ett från Ontech som jag tror säljs på kjell eller clas ohlson. Sen finns det som tillbehör till många villalarm. Om inomhustemperaturen sjunker under en viss nivå så skickas ett larm. Nyare värmepumpar har ofta en larmfunktion inbyggd eller som tillbehör.
D09: Ha ha lätt värt :) Kompressor / starthjälpen jag köpte var värda sina 800kr Nu har jag en backup ifall bilen inte startar en morgon, pumpa däck och hus 😇 samt extra batteri för USB / cigguttag om det blir strömavbrott 😄👍🏼
Marcussjogren: Jag bara spånar här nu, men om man lägger ett plaströr på samma sätt som en ventilationskanal (lite lutning åt lämpligt håll, tätat tätar kanterna med silikon osv) och drar röret genom det så bör väl risken för problem med kondens vara minimal? Tänker mig att det kommer rinna mycket vatten längs röret när man duschar varmt t ex?
Krilleman: [citat] http://www.vatette.se/system-vatette-din-kompletta-vvs-leverantoer/produkter/vatette-plast-foer-pex-alupex-pe-rt-pb-och-pem-roer.html Riktigt bra prylar för PEX & ALU-PEX! :thumbup:
Krilleman: Köp en ny vacumventil. Vilken dimension har du på avloppsröret? Purus varianter har blivit godkända ner till -20º (mer än jag visste faktiskt)
Blund: Jag tycker det ser ut som att de har kommit vatten på masoniten i samband med byte av beredare någon gång. Verkar inte vara några värre skador av vad jag jag kan tyda, men bryt upp golvet i garderoben och kolla hur det ser ut där. Däremot så skulle jag kasta ut den där rördragning omedelbart. Säkerhetsventilen är ju för tusan monterad i ledningen och funktionen är inte där
Blund: Det går inte att göra skarvar på vattenledningar enligt byggregler, dock måste man ibland göra det. En certifierad firma skulle skriva en avvikelse och sedan kunna utföra skarven. Men det skulle inte innebära att det är rätt för det. Du som privat person får inte skriva avvikelser, men du kan dokumentera sina skarvar och sedan motivera det att du inte kan riva hela huset för att repa
anders07: Invändigt om du ska köpa "reservdelar". En bra idé kan ju vara att köra en relining på det nu då du har golvet uppe?
Patrick E: Ett 50 mm rör är bara 1/4 i tvärsnitt jämfört med stupröret som är 100 mm(?). Det kan bli problem vid häftiga regn. det är också större risk att det fryser i ett tunnare rör. Även på vintern sker avsmältning på taket. Jag har 110 mm markrör från några stuprör som inte ligger frostfritt och de har aldrig fryst, men kör på det som du känner funkar bäst för dig :) Ang pumpen
AndersS: Rensbrunnar fanns oftast utifrån att det var enda sättet att nå avloppet utifrån golvbrunnar i gjutjärn. Idag har alla golvbrunnar vattenlås som kan tas bort och sedan har man ett öppet avlopp. Och förr var även vattenlåsen i metall till diskho svåra att ta bort, idag med gummitätningar är det enklare att få fri tillgång till rören.
Kallebo: Har inte frågat kommunen, men ringde min KA i förmiddags och han gjorde samma tolkning som du.
Patrick E: Ett tips är att se till att cirkulationspumpen är avstängd och att stänga ventilerna på alla element.
markfixaren: Välj ett verk som bygger på SBR-teknik, ett vanligt beprövat reningsverk. Uponor, Biovac och Topas är några bra exempel, men det kan finnas andra som är bra. Se till att inte välja ett verk som bygger på kalk eller polonit för fosfor rening!!! Det är mitt tips.
shadowfire: Min stam ner till avloppstanken är tyvärr 90 mm, så nu när jag renoverar badrummet har jag tänkt sätta 110 mm ner till krypgrunden och göra en övergång till 90 mm. Är dock lur på övergångskopplingar. Jag hittar excentriska i PVC, men är lite lur på att en excentrisk med "hylla" kan bli ett utmärkt ställe för papper och bös... Kan en sådan här fungera? Skarven kommer att hamna
norrbottenstorpet: [citat] Som vanligt, ett snabbt och informativt svar, tackar och bockar!
poeriksson83: Hej, finns det någon här som har en biorock nedgrävd och kan komma med åsikter och erfarenheter hur den har funkat?
Matstj: Kanske den långa avloppsröret till den nya toa och handsfat gör att det skapas kraftigare vakuum i systemet. Därför vatten i vattenlåset sugs ur när ni spolar i den nya delen. Åtgärd: 1- antingen kan du byta vattenlås till en böjd enligt bilden nedan. Den rymmer mer mängd vatten och gör det svårare att vattnet sugs ur. 2- krilleman, s förslag att sätta dit en vakumventil. 3-
PrB91: Antar att det är en gammal variant men såhär ser den ut. Den är defekt pga slitna gänger och plast. [bild] Undrar därför som sagt vart man kan hitta en liknande Ma omkastare som passar. Såhär ser vår blandare ut: [bild] Tack på förhand!
PrB91: Har lyckats få ut hela innanmätet nu. Det ser dock annorlunda ut jämnfört med det du länkade.. Men det kanske passar ändå? [bild]
Hälsingegården: Jag har ingen sådan, i alla fall inte synlig (om den finns så har jag inte rört den). Jag har däremot en handshunt, men den reglerar enbart flödet av varmvatten till elementen.
Jonatan79: Kommunen kommer berätta vilka lösningar som är godkända, börja där och meddela sen här vad dom sa.
CHEMAS: Jag löste det till slut. Gäller att läsa innantill men vem gör det? Inte på dom första försöken iaf. Man kan ju iaf. Eller hur? Hrrm Nu en annan fråga. Någon som lyckats ljudisolera den något? Låter ju högt som en storköksdiskmaskin.
Ribons: jag utgår inte från dom stora kunderna som kanske öper 1000-tals rör böjar och muffar utan från mig själv och vad jag skulle bet för dom [citat]
mexitegel: [citat] Ja, vad jag har läst mig till så blir en svetsad skarv minst lika stark som slangen. Jag vet heller inte var de fått dessa fantasier från. Blir lite trött på onödigt krångel bara :)
clarkscent: Inga större krav direkt. Ska helst inte lukta. Är det bara att koppla på från den ursprungliga kranen till blandaren? Isåfall 2 ledningar som sitter längst väggen antar jag? Sen borde ett PVC rör under diskbänken som ligger längst väggen till golvrunnen som avlopp. Krävs det mycket lutning? Ser ju snyggare ut om man kan få det lågt/undangömt, men jag har inte rättigheter till att
MagHam: Reglerna jag skrev i #1 var för < 50 m2 Garage större än 50 m²: För att förhindra spridning av olja till marken/grundvattnet kan ytterligare säkerhetsåtgärder (än vad som anges för garage mindre än 50 m²) krävas. (vad dom nu menar med det - fast inte aktuellt i mitt fall) Tack så långt... Har fått en del uppslag och tips. Såg också i en gammal tråd att Purus hade en spärr