Hej!
Finns det någon här som är en fena på att tyda vattenprov?
Och sedermera vad man ska ha för prylar för att få ett vatten utan anmärkning.
Brunnen det gäller är en nyborrad brunn från enkild vattentäkt och för enskild förbrukning.
Taaaaaack.
Finns det någon här som är en fena på att tyda vattenprov?
Och sedermera vad man ska ha för prylar för att få ett vatten utan anmärkning.
Brunnen det gäller är en nyborrad brunn från enkild vattentäkt och för enskild förbrukning.
Taaaaaack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uv behandling.
Tack för svaret.
Dåligt vattenfilter eller fällning, kan du utveckla lite? Jag hänger inte riktigt med.
Luftning. Alltså att jag borrar ett hål i slangen i borrhålet?
Vi har bott i huset i drygt två månader, så vi har använt vattnet i normal utsträckning.
Eller menar vi att brunnsborraren pumpar borde ha pumpat bort borrkaxrester?
Dåligt vattenfilter eller fällning, kan du utveckla lite? Jag hänger inte riktigt med.
Luftning. Alltså att jag borrar ett hål i slangen i borrhålet?
Vi har bott i huset i drygt två månader, så vi har använt vattnet i normal utsträckning.
Eller menar vi att brunnsborraren pumpar borde ha pumpat bort borrkaxrester?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 143 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 143 inlägg
Vattnet är dåligt
Installera filter eller en anläggning för fällning för att minska färg, COD och sänka bakteriehalt
UV-ljus för desinfektering
vattenavvikelser kan bero på att det inte pumpats upp tillräckligt med vatten och det finns fint (borrkax) material kvar i brunnen
Installera filter eller en anläggning för fällning för att minska färg, COD och sänka bakteriehalt
UV-ljus för desinfektering
vattenavvikelser kan bero på att det inte pumpats upp tillräckligt med vatten och det finns fint (borrkax) material kvar i brunnen
Håller med hsd men jag skulle avvaktat med åtgärder tills brunnen pumpats ett tag. Värdet på COD (nära anmärkning) och mikroorganismer kan bero på kontaminering med ytvatten. Detta kan ju skett vid borrning men också bero på sprickor högt upp i borrhålet.
Vad jag kan se så ska du titta på att lösa det låga pH värdet, humusen och järnet. Odlingsbara skulle jag avvakta med tills du har kopplat in det och omsatt det ett tag. Du har låg turbiditet så det troliga är att dålig omsättning ger bakterierna.
Enklast är att syreaktivera vattnet och sedan åtgärda pH och järnet för att sedan avsluta med ett kolfilter för humusen (Cod).
Enklast är att syreaktivera vattnet och sedan åtgärda pH och järnet för att sedan avsluta med ett kolfilter för humusen (Cod).
Klicka här för att svara