Hej!

Vi har upptäckt att vi har väldigt dålig tillrinning i vår brunn i "nya" huset. Brunnen är enligt min lodning ca 35 meter djup, och har på ett visserligen primitivt sätt uppmätt tillrinningen till ca 20 liter / timme. Brunnen är förmodligen borrad tidigt 60-tal så den har ju några år på nacken.
Som en första åtgärd tänkte vi testa att trycka brunnen. Vad har ni för erfarenheter av detta? Goda resultat läser man ofta om, men finns det någon som varit med om att det misslyckats?
Ifall tryckning inte fungerar, går det att borra brunnen djupare? Kollar jag på sgu:s brunnskarta verkar djupet på brunnarna i området variera mellan 40-100 meters djup, de flesta ligger runt 80 meter.

Kontakta en lokal brunnsborrare. De brukar ha goda kunskaper om de lokala förutsättningarna.
Finns det sprickor i berget kan tryckning fungera. Lät själv borra en ny brunn för ett antal år sedan och den gav inget vatten förrän efter tryckning.
En risk är att det sedan din brunn borrades har tillkommit nya djupare brunnar och ett ökat uttag av vatten som fått till följd att grundvattennivån sjunkit så att din brunn inte får samma tillförsel som tidigare. Då hjälper inte tryckning.
Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Läste din tråd under juridik. Vattenförsörjningen måste fungera.

Patrick E skrev:
Kontakta en lokal brunnsborrare. De brukar ha goda kunskaper om de lokala förutsättningarna.
Finns det sprickor i berget kan tryckning fungera. Lät själv borra en ny brunn för ett antal år sedan och den gav inget vatten förrän efter tryckning.
En risk är att det sedan din brunn borrades har tillkommit nya djupare brunnar och ett ökat uttag av vatten som fått till följd att grundvattennivån sjunkit så att din brunn inte får samma tillförsel som tidigare. Då hjälper inte tryckning.
Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Läste din tråd under juridik. Vattenförsörjningen måste fungera.
Tack! Ja på ett eller annat sätt löser det sig.
Pratade med en borrare idag som sa att det inte gick att trycka en sådan gammal brunn, eftersom de använde smalare borrar förr. Fick förslaget att kontakta en sprängare istället vilket jag gjorde. Han tyckte i sin tur att det lät märkligt och att jag borde kontakta en annan borrare först. Men det där med att svara i telefon är ju inte deras starka sida :/

Göran.W
Eller så ringer man en spolbils firma direkt för tryckning sker oftast med inhyrd spolbil av brunnsborre.

• Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.