8 855 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
tryck i hydroforpump?
Hej.
Har en grävd brunn som vi använder till bevattning endast. Har en hydroforpump (pumpautomat? med en pump ovanpå och tanken under. En sån här typ http://www.vvsbutiken.nu/product.html/altech-ppt-800?category_id=1136
Märkte idag att den orkar ej pumpa upp det tryck som behövs. så ställde ner det övre trycket till 2,5 bar. Den klarar bara pumpa till 2.7 bar eftersom den blivit sliten
Så vid 2,5 bar stannar den, och vid 1,3 bar startar den. Trycket i tanken pumpade jag till typ 1.2 bar när tanken var helt tömd på vatten.
Men min fråga är egentligen vad som händer om trycket i tanken är högre än vad tillslagstrycket är? Försöker tänka ut vad som händer, men är så kass på det där. Men vad jag läst så ska tanken ha ett tryck på 0,9 x tillslagstrycket vid tom tank.
Men om den startar vid 1,3bar och jag har ett tryck i tanken när den är tom på 1,5 bar tillexempel.. Vad händer då?
Är nämligen inte helt säker på att grundtrycket i tanken ligger under tillslagstrycket just nu.. Hade ingen digital mätare så kunde inte se exakt. Men den pumpar som den ska verkar det som. Hade jag märkt på något sätt om jag har för högt tryck i tanken?
Har en grävd brunn som vi använder till bevattning endast. Har en hydroforpump (pumpautomat? med en pump ovanpå och tanken under. En sån här typ http://www.vvsbutiken.nu/product.html/altech-ppt-800?category_id=1136
Märkte idag att den orkar ej pumpa upp det tryck som behövs. så ställde ner det övre trycket till 2,5 bar. Den klarar bara pumpa till 2.7 bar eftersom den blivit sliten
Så vid 2,5 bar stannar den, och vid 1,3 bar startar den. Trycket i tanken pumpade jag till typ 1.2 bar när tanken var helt tömd på vatten.
Men min fråga är egentligen vad som händer om trycket i tanken är högre än vad tillslagstrycket är? Försöker tänka ut vad som händer, men är så kass på det där. Men vad jag läst så ska tanken ha ett tryck på 0,9 x tillslagstrycket vid tom tank.
Men om den startar vid 1,3bar och jag har ett tryck i tanken när den är tom på 1,5 bar tillexempel.. Vad händer då?
Är nämligen inte helt säker på att grundtrycket i tanken ligger under tillslagstrycket just nu.. Hade ingen digital mätare så kunde inte se exakt. Men den pumpar som den ska verkar det som. Hade jag märkt på något sätt om jag har för högt tryck i tanken?
Stämmer! Men vad händer om förtrycket ligger högre än tillslaget?
Tryckströmbrytaren mäter trycket på vattensidan av membranet. Är det högre tryck på luften än tillslagstrycket så sjunker trycket genast till noll när membranet slår i behållaren. Pumpen kommer alltså att starta, men du får en kort paus i flödet från det att hydropressen tömts tills tryckströmbrytaren slår till.
Hänger inte riktigt med.. om förtrycket är högre än tillslagstrycket borde den väl aldrig starta?Avemo skrev:Tryckströmbrytaren mäter trycket på vattensidan av membranet. Är det högre tryck på luften än tillslagstrycket så sjunker trycket genast till noll när membranet slår i behållaren. Pumpen kommer alltså att starta, men du får en kort paus i flödet från det att hydropressen tömts tills tryckströmbrytaren slår till.
Det sitter ett membran i hydropressen. Så länge membranet är stött av luft på ena sidan och vatten på den andra är det samma tryck på vatten och luft. Tömmer man ut allt vatten så är vattentrycket noll men det är fortfarande tryck på luftsidan. Man kan tänka sig en installation där tryckströmbrytaren mäter trycket på luften. Då skulle den mycket riktigt aldrig starta om förtrycket var högre än tillslagstrycket. Men tryckströmbrytaren brukar mäta trycket på vattnet. Då fungerar det, men det blir en hastig störning i trycket vid varje tillslag.
Får jag komma in på en fråga som också rör denna typ av pump? Hyfsat nybliven villaägare och det finns en vattenpump och som likt TS använder vi den som bevattning. Flyttade in i huset för ca 2 år sedan och det första året använde vi den pumpen för att vattna trädgården och fyllde även en barnpool. Kan inte minnas att vi använde den förra året, då vädret var rätt dåligt hela sommaren. Men nu i helgen tänkte vi använda den, men det kommer inget vatten och trycket är nere på noll? Kan det bero på att det helt enkelt inte finns något vatten? Kommunen har gått ut med info om att vattentrycket i de kommunala rören är lågt, då det inte regnat på ett bra tag här. Finns det inställningar man ska göra på en sådan pump? Det enda vi gör är att koppla ström till den och så går den igång, eller rättare sagt, den börjar väsnas.. Kan sådana pumpar då i sönder och vad för typ av reparatör ringer man om den behöver lagas?
Klicka här för att svara