...och vad fick ni för pengarna?

Alla enskilda avlopp i landet kommer tydligen att ses över, så också mitt. Jag har inte ännu börjat titta på detta, men denna frågan är första steget:

Har ni gjort era avlopp själva, har ni köpt in tjänsten, vilken lösning valde ni?

Jag skulle kunna raljera i tusentals ord om nyttan med det här, men det är ett ämne för sig, nu är jag intresserad av vilken kostnad jag kan förvänta mig vid olika alternativ.

Jag är öppen för alla lösningar, allt ifrån att köpa tjänsten komplett med material till att köpa migb en grävare och göra allt själv.

Så, ni modiga som inte känner att det är hemligt: Vad kostade det er?:)

S
Gjorde nytt avlopp förra året, delar med grannen. Lät en grävare göra allt, dvs gräva 35m rör från gamla brunnen, lägga ner 2 betongbrunnar, lägga ner wavin biomoduler och tillhörande rör, gräva 35m dike vid utloppet samt fixa 10m väg för slambilen. Tror totalen landade på strax under 100k, där kommunen tog typ 10k för tillstånd. Vi blev nöjda både med jobbet och priset!

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Det är märkligt ändå, först ålägger kommunen en att uppgradera sin avloppsanläggning, sedan får man söka och betala för tillstånd att göra det...

...som med mycket annat handlar det mer om att få in kosing än att rädda jordklotet. Jag är inte emot att ha en väl fungerande anläggning, men jag gillar inte sättet det drivs på.

Men men, inga fler som orkar/vill skriva vad de gjort?

Satte in ett minireningsverk, evergreen heter den. 1 meter från gamla trekammarbrunnen.
83 000 inkl allt.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
För 3 år sedan bytte vi från sluten tank till 3-kammarbrunn med infiltrationsanläggning. Kostade oss ca: 45 000 ink. allt som grävning och bortforsling av gamla skiten. Det ingick även lite omkoppling i torpargrunden.

Vi är supernöjda, tänk bara att ha en tömning per år istället för fyra tidigare som dessutom var dubbelt så dyra.

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Gjorde ni arbete själva? För 45k misstänker jag att det var så?

Snål-Jocke skrev:
Gjorde ni arbete själva? För 45k misstänker jag att det var så?
Nej, inget själva. Inklusive allt som jag skrev. Entreprenören vi valde var ändå inte extremt billig mot andra offerter vi tog in. Största anledning till det val vi gjorde var intrycket...

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
vilden skrev:
Nej, inget själva. Inklusive allt som jag skrev. Entreprenören vi valde var ändå inte extremt billig mot andra offerter vi tog in. Största anledning till det val vi gjorde var intrycket...
Var tvungen att kolla fakturan för säkerhets skull ;-) och ska rätta eller förtydliga några saker.

Det var faktiskt fyra år sen - förstår inte att tiden går så snabbt.

Kostnaden var 53 000:- men efter ROT så hamnade slutpriset på 43 000:-

Brunnen hette Pipeline och är på 2 kubik

När vi kontaktade kommunen för ansökan fick vi en lista över möjliga entreprenörer....

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
23 tusen och då gjorde jag allt själv !!
Pipelife 2 m3 trekammarbrunn med förhöjd infiltration och pumpbrunn ... På det tillkommer avgiften på 3500 till kommunen 😒

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
S
Kanske ska förtydliga, 100k totalt var för både mig och grannen inkl kommunens avgift och efter ROT,dvs 50k var. Det sjuka med kommunen var att avgiften var per fastighet och inte per anläggning...

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.