3 367 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Förstår inte vad det är för anslutning till handfatet?!
Skojar du med mig? :xkrilleman_215 skrev:Köp en fullflödesventil med lång spindel (alltså lång "hals") av kvalitet. Vatette rekommenderar jag.
[länk]
Kontrollera dimensionen under isoleringen först. Är det 16mm så får du även köpa till 16x15 förstoringar till 15mm kulventil.
Och tänk på att du antagligen har asbests i isoleringen i böjarna. Brukar normalt inte förekomma på raksträckorna.
Har böjarna annat material än raksträckorna?
Är det risk att rörmokaren VÄGRAR röra böjarna så jag ska dra av isoleringen innan röris kommer?
Nej det är sant.
Raksträckor är oftast pappersklädd ull (glasull eller stenull) under den vita gasbindan.
Väldigt sällan det är asbests i raksträckor. Men det förekommer.
Böjarna är oftast bestående av en svagt rosa/gul massa som smular under gasbindan. Oftast asbests.
Med det förekommer också att det är ull i böjarna eller gips.
Asbests får man riva själv som privatperson men man bör läsa på hur skadligt det är och hur länge det ligger kvar i rummet när det väl är spritt i luften!
En seriös rörmokare rör inte detta alls.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/
Raksträckor är oftast pappersklädd ull (glasull eller stenull) under den vita gasbindan.
Böjarna är oftast bestående av en svagt rosa/gul massa som smular under gasbindan. Oftast asbests.
Asbests får man riva själv som privatperson men man bör läsa på hur skadligt det är och hur länge det ligger kvar i rummet när det väl är spritt i luften!
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för snabba och uttömmande svar.krilleman_215 skrev:Nej det är sant.
[länk]
[bild]
Enklast är då att jag ber röris montera ventilerna mitt på raksträckan, så kan jag plocla bort rör och isolering ifrån ventilen och till handfatet. Då det faktsikt rör sig om kopplingar i väggen så kommer jag bytta rubbet efter avstämningsventilen. Onödigt att ha skarvar i väggen kvar efter en toalettrenovering.
Firman jag pratade med igår kör på "säker vatten". Dvs ska dem koppla in vattnet sedan så MÅSTE allt bytas fram till handfatet iaf.
En offtopic-fråga. "Säker vatten" innebär även det avlopp, så rör-firman kan tvinga åt sig även den delen av jobbet? Ursprungsproblemet är ju som du säkert minns att gjutjärnsröret ifrån handfatet och fram till toalettens avlopp har det gått hål på.
Jag hade hoppats kunna få göra det själv.
Det är inga problem att göra vattnet själv heller. Dra ner nya rör till källaren skarvfritt. Tex Prisol eller PEX. Koppla ihop där nere.
Men vill du att röris ska göra endast vattnet så är det ju så. Jag ser inte hur man kan hänvisa till säkervatten för att tvinga på sig avloppet också.
Men vill du att röris ska göra endast vattnet så är det ju så. Jag ser inte hur man kan hänvisa till säkervatten för att tvinga på sig avloppet också.
Tack för alla svar och heads-upen angående asbetsen!krilleman_215 skrev:
Jag kan inte svära att det var asbets i böjarna. Upplevde böjarna ungefär likvärdiga som raksträckorna. I vilket fall som helst så var jag väl förberedd tack vare din förvarning!
I veckan kommer röris och sätter avstängningskranarna, återstår att se hur stor del av jobbet dem lyckas hota till sig!!
Klicka här för att svara