Hej, har precis gjort stambyte i hela huset. Har en fråga huruvida jag ska gjuta fast dessa plastbrunnar (Purus). Jag har ingen möjlighet att dra fast dessa i någon armering, räcker det att jag fixar brunnen, mäter med vattenpass samt gjuter fast brunnarna med vanlig betong?

Jag ska även lägga in vattenburen golvvärme då plattan nästan är 20 cm tjock (oisolerad). Tänkte använda mig att "isolerplattor" som är förberedda för golvvärme. Frågan är då, hur mycket ska jag låta brunnen komma upp då golvvärmen ska ovanpå golvet samt flytspackel. Vill ju kunna göra bra fall mot alla brunnar om ni förstår vad jag menar. Man kan ju iof använda förhöjningsringar men vill helst slippa detta.

Mvh: Anders

Ingen som vet...

Det går bra att gjuta fast brunnarna. Och hur högt du ska sätta dem beror ju på hur mycket du ska flyta på golvet. Ska du göra det själv så rekommenderar jag att du gör en ruta med avstängningslist runt brunnen (ofta 90x90cm eller 100x100) och handspacklar fallet till brunnen efter golvet är klart

• Gilla
ankan_84
  • Laddar…
Okej, då kör jag med vanlig betong (blandas med sand), fixerar brunnen och låter den sticka upp ca 20 mm. Tack för svar.

Har en annan fråga, de nya röret som går ut från huset är intryckt i det gamla röret (Höganäsrör). Misstänker att det är lite bakfall i de gamla rören då det sipprar lite vatten båkåt mot huset. Har ni några tips på hur man kan täta detta. Röret är relativt sönderslaget vid huskanten. Vattentät betong kanske hjälper, sen är ju frågan hur farligt detta. Är ju konstant blött där nere ändå.

Gjut in det eller täta med någon typ av fogmassa.

Lycka till.

• Gilla
ankan_84
  • Laddar…
S
ankan_84 skrev:
Okej, då kör jag med vanlig betong (blandas med sand), fixerar brunnen och låter den sticka upp ca 20 mm. Tack för svar.
betong är den färdiga produkten. cement blandar med ballast för att få betong

Eller bakfall är det inte, men lite dåligt fall:) Kan man köpa vattentät cement och blanda själv eller kommer detta enbart på bil?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.