Hej,

Ska kolla på ett hus inom kort där avloppet behöver bytas ut. Har inte kunnat få fram så mycket information, enligt mäklaren ska "dräneringsbädden" bytas ut och det har vi efter lite samtal med mäklaren kommit fram till att hon menade infiltrationsbädden, dock sade hon att hela avloppet behövde bytas ut.

Jaja.

Det jag undrar av er är ifall man kan återanvända samma plats till en ny infiltrationsbädd? Detta påverkar priset tänker jag, eftersom man då inte riskerar stöta på "okända" berg osv.

Nu vet jag att reglerna kring storleken på infiltrationen har förändrats, så man kanske behöver en större, men lite kan det påverka i alla fall tänkte jag.

Mvh J

De som styr över detta är kommunens miljöavdelning. Prata med dem

jag är inte så kunnig på området, men jag tror att vid anläggning på samma plats, så måste man gräva bort mycket material från den gamla bädden, och att det materialet anses vara miljöfarligt. Vilket i så fall ger en del extra kostnader för hantering.

Ja det är klart, det tänkte jag inte på .. tack för era svar!

harry73
Här ringer det varningsklockor. Kan det vara att avloppet behöver bytas och att man inte längre få ha infiltrering. Jag säger inte att det är så, men räkna med att mäklaren och säljaren bara säger halva sanningen.

RING MILJÖKONTORET och fråga dom vad som gäller. Har de dömt ut avloppet och i så fall varför. Kommer det nya regler inom kort som ställer till det, planerar de för kommunalt avlopp, etc. etc.

Försök sammanfatta det hela och skick ett mejl med sammanfattningen tillbaka och få det bekräftat (skriftlig eller per mejl). Skickar du mejlet till miljökontorets allmänna mejladress, blir mejlet diariefört (som är bra)

Om det är tillåtet med infiltration kan du använda samma plats. Det kan dock vara så att kommunen kräver en s k markbädd vilken kan kräva ett större djup än den tidigare infiltrationsbädden.
En markbädd har utloppsrör i botten i vilka det renade vattnet rinner ut och kan provtas. Högre upp i bädden ligger inloppsrören. Materialet mellan dessa två lager av rör är det som ska rena avloppsvattnet.

Det finns också flera varianter på kompaktbäddar som kräver mindre yta och djup.

Vid en nyanläggning kommer kommunen att titta på platsen för att se att om den är lämplig. Troligen vill de också att det grävs en provgrop för att se hur marken på platsen är beskaffad. Sand, lera, grus mm. Det kan ju vara så illa att marken på platsen inte alls är lämplig för en traditionell bädd och då får man titta på andra lösningar t ex kompaktbäddar.

Om du har möjlighet att besöka fastigheten kan du se om marken där bädden ligger verkar sank, vattensjuk eller om det luktar avlopp på platsen. Gör den det så kan det vara så illa att platsen där bädden ligger är olämplig.

Det kanske spär på det lite att säljaren är ett dödsbo och det är friskrivningsklausul som gäller. :D

Barnen (arvingarna) i fråga har kontaktat kommunen och enligt dem bör det bytas ut. Vi bor på samma ställe idag och det är planerat att nästa år (enligt plan, förseningar förekommer dock här) komma ut krav på att byta ut avloppet inom två år. Det går alltså igenom hela ön, en socken (by) i taget och ställer endel krav. De flesta sitter ju idag på dåliga lösningar, om man inte gjort om det senaste tiden.

Tomten är stor, runt 9000 kvm, så plats borde det finnas. Men det framgår inte hur avloppet fungerar idag, förutom att det är en "dräneringsbädd" ;-) som behöver bytas ut ..

Huset är från 1909. Det finns inga planer på kommunalt vatten här. Det är Gotland det gäller, jag vet inte hur hårda de är här jämfört med övriga landet..

Kan jag alltså kontakta miljökontoret själv och gör förfrågningar på denna fastighet?

Redigerat:
harry73
Det ingår i din undersökningsplikt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.