Hej
Jag började bygga ut huset här om året och gjorde gjuten platta där vattenmatningen kommer gå, framöver. Just nu är ledningarna tomma.
Jag tänker på klassikern när man duschar och får maxa varmvattnet i 20 sekunder innan det kommer någon värme. Hur borde det bli för oss?
Det är 30 cm cellplast och rören ligger i mellanlagret och det är typ 10-20 cm mellan varmt och kallt.
VVB kommer sitta i garaget som är i ena änden (uppvärmt) och nästan 20 meter bort kommer ett badrum, där rören kommer upp i väggen till en fördelare och sedan mindre rör till dusch, handfat och toa osv.
Matningsröret är väl runt 20mm eller nåt sånt (rör i rör).
Någon som har en generell uppfattning?
Jag inser att det vore optimalt om VVB satt 2 meter bort från duschen, men så blev inte just det här badrummet.
Parentes: Nu innan jag sätter igen väggen, ska jag stoppa in en massa isolering runt rören för att maximera möjligheten att temperaturen hålls? Väggen har inga större behov av isolering i övrigt.
Tack!
Jag började bygga ut huset här om året och gjorde gjuten platta där vattenmatningen kommer gå, framöver. Just nu är ledningarna tomma.
Jag tänker på klassikern när man duschar och får maxa varmvattnet i 20 sekunder innan det kommer någon värme. Hur borde det bli för oss?
Det är 30 cm cellplast och rören ligger i mellanlagret och det är typ 10-20 cm mellan varmt och kallt.
VVB kommer sitta i garaget som är i ena änden (uppvärmt) och nästan 20 meter bort kommer ett badrum, där rören kommer upp i väggen till en fördelare och sedan mindre rör till dusch, handfat och toa osv.
Matningsröret är väl runt 20mm eller nåt sånt (rör i rör).
Någon som har en generell uppfattning?
Jag inser att det vore optimalt om VVB satt 2 meter bort från duschen, men så blev inte just det här badrummet.
Parentes: Nu innan jag sätter igen väggen, ska jag stoppa in en massa isolering runt rören för att maximera möjligheten att temperaturen hålls? Väggen har inga större behov av isolering i övrigt.
Tack!
Ser det som en omöjlighet att isolera vattenrören så att du har varmt vatten kvar i ledningen till nästa gång det är dags för en dusch.
Så ja ni kommer med all säkerhet att få vänta på varmvatten om ni inte kör någon cirkulerande lösning eller dyl på varmvattnet.
Så ja ni kommer med all säkerhet att få vänta på varmvatten om ni inte kör någon cirkulerande lösning eller dyl på varmvattnet.
Om man duschar nästa gång efter typ 15 minuter så är varmvattnet säkert lite småljummet fortfarande.Pumba skrev:
Men visst, i praktiken får man räkna med att det vid varje dusch kommer behöva spolas fram nytt framvatten.
Jag har typ 1 meter 17 mm PEX mellan dusch och vattenfördelare, och får varmt vatten rätt OK snabbt ifall det nyss tagits varmvatten någon annanstans i huset. Annars måste det också tas varmvatten genom ca 2 meter kopparrör mellan VP och fördelaren, och redan där känns det lite tradigt länge att vänta på att få börja duscha.
I ditt fall med 20 meter 20mm rör + ev sträcka före detta så kommer det helt klart ta en bra stund att få fram varmvatten varje gång det ska duschas.
Du kan installera varmvattencirkulation VVC, för komfortens skull.
Intressant med cirkulation. Jag försöker vara ganska energimedveten, så jag inser att cirkulation skapar en viss förlust, då vattnet hela tiden är varmare och således läcker mer värme. Men å andra sidan så spolar man ut en klart mindre mängd nedkylt varmvatten medan man väntar in ny värme, som man trots allt har betalat för att värma upp till fullgod temperatur.
Just nu är jag inte säker på att cirkulation är en dålig affär. Men troligen är den inte försvarbar rent energimässigt. Men man sparar tid på att slippa vänta och komforten ökar, vilket kanske skapar livskvalitet.
Just nu är jag inte säker på att cirkulation är en dålig affär. Men troligen är den inte försvarbar rent energimässigt. Men man sparar tid på att slippa vänta och komforten ökar, vilket kanske skapar livskvalitet.
Vill man går det att sätta tidstyrning på VVCn. Den behöver ju inte cirkulera på nätterna eller dagtid på arbetsdagar, för de flesta.tobbew skrev:Intressant med cirkulation. Jag försöker vara ganska energimedveten, så jag inser att cirkulation skapar en viss förlust, då vattnet hela tiden är varmare och således läcker mer värme. Men å andra sidan så spolar man ut en klart mindre mängd nedkylt varmvatten medan man väntar in ny värme, som man trots allt har betalat för att värma upp till fullgod temperatur.
Just nu är jag inte säker på att cirkulation är en dålig affär. Men troligen är den inte försvarbar rent energimässigt. Men man sparar tid på att slippa vänta och komforten ökar, vilket kanske skapar livskvalitet.![]()
En liten varmvattenberedare i badrummet kanske är ett alternativ?
http://www.bygghemma.se/inomhus/var...edare-nibe-nibette-5-elvattenvarmare/p-559354
http://www.bygghemma.se/inomhus/var...edare-nibe-nibette-5-elvattenvarmare/p-559354
Tobew,
Du har tydligen ett varmvattenrör med ytterdiameter 20 mm (och gissningsvis godstjocklek 1 mm).
20 meter rör innehåller då 5,1 liter vatten. Du måste då spola igenom 5,1 liter till varmvattnet kommer. Du måste räkna med att varmvattnet svalnar mellan användningstillfällena. Att isolera så oerhört mycket så det håller sig hett, mellan förbrukningstillfällena går ej.
Om du använder klenare dimension på varmvattenledningen, säg med ytterdiam 12 mm, så rymmer den endast 1,6 liter. Då behöver du endast spola igenom 1,6 liter tills varmvattnet kommer.
I gamla hus(hyreshus) användes ganska grova varmvattenledningar och det tar evigheter att få fram varmvatten. Är man då den förste att stiga upp på morgonen och duscha, då tar det tid få fram varmvattnet.
Det kan vara en lösning på ditt problem. Är det endast till dusch räcker nog 12 mm rör. Är det flera samtidiga förbrukare på samma framledning, så kanske 12 mm inte räcker. Men du får kolla tryckfallet i ledningen. Egentligen skall du då veta förbrukningen för duschen och andra förbrukare. Hink-klockmetoden. Spola ut vatten från duschen i en hink och mät tiden det tar att fylla hinken. Är hinken 10 liter och det tar 60 att fylla den, är flödet 0,166 liter/sekund.
Dusch och handfat används troligen inte samtidigt i badrummet?
Har man hög strömningshastighet i varmvattenledningar, så susar det.
En cirkulationsledning och varmvattenpump, kanske är överkurs, och fördyrar installationen, och innebär ytterligare maskineri som kan fallera och behöva repareras. Dessutom drar circulationspumpen ström och energi förloras i form av värmeförluster från het lång varmvattenledning 2 x 20 meter.
Arnodt
Du har tydligen ett varmvattenrör med ytterdiameter 20 mm (och gissningsvis godstjocklek 1 mm).
20 meter rör innehåller då 5,1 liter vatten. Du måste då spola igenom 5,1 liter till varmvattnet kommer. Du måste räkna med att varmvattnet svalnar mellan användningstillfällena. Att isolera så oerhört mycket så det håller sig hett, mellan förbrukningstillfällena går ej.
Om du använder klenare dimension på varmvattenledningen, säg med ytterdiam 12 mm, så rymmer den endast 1,6 liter. Då behöver du endast spola igenom 1,6 liter tills varmvattnet kommer.
I gamla hus(hyreshus) användes ganska grova varmvattenledningar och det tar evigheter att få fram varmvatten. Är man då den förste att stiga upp på morgonen och duscha, då tar det tid få fram varmvattnet.
Det kan vara en lösning på ditt problem. Är det endast till dusch räcker nog 12 mm rör. Är det flera samtidiga förbrukare på samma framledning, så kanske 12 mm inte räcker. Men du får kolla tryckfallet i ledningen. Egentligen skall du då veta förbrukningen för duschen och andra förbrukare. Hink-klockmetoden. Spola ut vatten från duschen i en hink och mät tiden det tar att fylla hinken. Är hinken 10 liter och det tar 60 att fylla den, är flödet 0,166 liter/sekund.
En cirkulationsledning och varmvattenpump, kanske är överkurs, och fördyrar installationen, och innebär ytterligare maskineri som kan fallera och behöva repareras. Dessutom drar circulationspumpen ström och energi förloras i form av värmeförluster från het lång varmvattenledning 2 x 20 meter.
Arnodt
Redigerat:
Ett modernt munstyckte på fullt flås är ca 7-10l/min. Spola i 30-40sek för att få varmvatten.
Ett 12mm rör räcker mer än väl om du skickar ut 50-60c, så ska det ändå blandas med KV innan du förbrukar vattnet.
Ett 12mm rör räcker mer än väl om du skickar ut 50-60c, så ska det ändå blandas med KV innan du förbrukar vattnet.
corre,
Med 10 liter/minut så blir strömningshastigheten i ett rör med innerdiametern 10 mm ca 2,1 m/s.
Det bör vara OK strömningshastighet. Och som du säger när det heta vattnet kommit fram till duschblandaren blandas det ner med kallvatten till brukstemperaturen ca 35 grader, och strömningshastigheten i varmvattenröret minskar till ca 1 m/s, vilket är lågt och bra, susar ej.
Tobew,
Med flödet 10 liter/minut tar det 9,6 sekunder att få fram varmvattnet i 20 meters ledningen med ytterdiam 12 mm(och innerdiam 10 mm) till duschblandaren. Är det OK? Kan ni föreställa er att vänta så länge?
Med flödet 10 liter/minut och med ert nuvarande 20 mm varmvattenrör tar det 30,6 sekunder tills varmvattnet nått duschblandaren.
Men jag tycket Tobbew, att du skall mäta diametern på ditt 20 meters varmvattenrör. Det som är intressant är icke ytterdiametern på en ev. plastbeläggning på det röret, utan just innerdiametern. Då slipper du och vi spekulera alltför mycket. Kanske är det 12 mm innerdiameter?
Med 10 liter/minut så blir strömningshastigheten i ett rör med innerdiametern 10 mm ca 2,1 m/s.
Det bör vara OK strömningshastighet. Och som du säger när det heta vattnet kommit fram till duschblandaren blandas det ner med kallvatten till brukstemperaturen ca 35 grader, och strömningshastigheten i varmvattenröret minskar till ca 1 m/s, vilket är lågt och bra, susar ej.
Tobew,
Med flödet 10 liter/minut tar det 9,6 sekunder att få fram varmvattnet i 20 meters ledningen med ytterdiam 12 mm(och innerdiam 10 mm) till duschblandaren. Är det OK? Kan ni föreställa er att vänta så länge?
Med flödet 10 liter/minut och med ert nuvarande 20 mm varmvattenrör tar det 30,6 sekunder tills varmvattnet nått duschblandaren.
Men jag tycket Tobbew, att du skall mäta diametern på ditt 20 meters varmvattenrör. Det som är intressant är icke ytterdiametern på en ev. plastbeläggning på det röret, utan just innerdiametern. Då slipper du och vi spekulera alltför mycket. Kanske är det 12 mm innerdiameter?
Redigerat:
Ja det var väl ungefär all fakta som behövs i ärendet.Arnodt skrev:Tobew,
I gamla hus(hyreshus) användes ganska grova varmvattenledningar och det tar evigheter att få fram varmvatten. Är man då den förste att stiga upp på morgonen och duscha, då tar det tid.
Arnodt
Jag kan väl möjligen tillägga att de vanligaste duschmunstyckena brukar ha ett flöde på runt 7-15 liter/ minut. Många ggr med en snålspolningsfunktion som ger något runt 6-9 l/m, och sen kanske ca det dubbla med slösa-inställningen.
Medlem
· Blekinge
· 12 326 inlägg
ju tjockare rör du har mellan vvb och tapp ju mer vatten förlorar du varje gång innan dusche blir varm, och detta vatten som stått i röret måste värmas på nytt och är förlust. Bättre är att köra med så tunna rör som möjligt och för att mnska tiden till varmt vatten kan du spola bort det kalla vattnet i röret genom handfatet i samma badsrum som duschen.
VVC ökar bara energislöseriet, det är bara att acceptera.
VVB borde sitta i huset och inte i garaget.
VVC ökar bara energislöseriet, det är bara att acceptera.
VVB borde sitta i huset och inte i garaget.
Det är ju lite olämpligt att rekommendera så tunna rör som möjligt. Vattentrycket faller ju med långa rördragningar, framförallt då man har klena rör. Så om man får för sig att dra endast 12mm rör ca 20-25 m så finns det ju en hyfsat stor risk att man kommer svära varje gång som man ska skölja ur schampot ur håret med en klen duschstråle. Om jag minns rätt så rekommenderar LK att deras 16mm PEX ska vara maximalt 12m långt och 20mm PEX max 20m långt.