Klart det funkar. Är trycket på sekundärsidan högre än trycket på primärsidan så stänger ventilen. Är det tvärt om är ventilen öppen. Det är liksom det en backventil gör.

Ok. men då måste slangen peka med en båge neråt i brunnen där den kommer in i sista brunnsringen? annars stänger inte ventilen eller?

Tror nog att TS får förklara lite mer om hur systemet ser ut. Brunnsringar - är det med tätt lock då ? Eller är det en öppen grävd brunn som ligger 30 m högre än huset ? Hur uppstår självtrycket på 3 kg ?

Frågan är varför du vill ha den om det är självtryck, gör inte mycket nytta där om ens i något fall? Eller går ledningen någonstans över vattennivå vid källan och du tappar ev hävertverkan om du drar nytta av det?

Om något skulle det nog vara bättre med en riktigt lättöppnad klaffbackventil i så fall.

Backventiler brukar vara bestyckade med en liten fjäder som håller ventilen stängd när trycket är lika på båda sidor. Hur just den länkade ventilen ser ut är omöjligt att svara på utan att plocka isär den, men det är rimligt att anta att där finns en fjäder.

Ska förklara lite mer.
Brunnen ligger ca35 meter i höjdskillnad från huset och är en källa som man grävt ner 3st betongringar + kona i. Jag är egentligen helt ointresserad av själva backventilen. Det jag vill åt är själva silkorgen som finns på de backventilerna jag tittat på. Som det är idag finns ingen sil alls på slangen i brunnen.
Såg att det går att köpa enbart silkorgen, men då vet jag inte riktigt hur jag får fast den på slangen.

Du kan ju köpa komplett och plocka ur backventilen eller bara silen det ser ju ut att vara 1" gänga på den delen också så med koppling direkt mot den är det ju klart.

En klämkoppling med invändig gänga vore väl lämpligt? Är det vanlig svart PEM-slang i brunnen?

Edit:
Alltså, typ en sån här i lämplig dimension.

Redigerat:
ja det är en svart pem/plastslang :) Då sätter jag den kopplingen du länkar till på slangen och sedan skruvar jag silen i den...

Exakt! Var uppmärksam på dimensionerna bara. Om den är rak eller vinkel spelar rimligen mindre roll i en rejäl brunn.

Varför behöver du en sil?

Det sugs med lite bråte ibland som skalbaggar osv. Även om brunnen har lock osv så letar det sig in en och annan skalbagge och groda

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.