Fått lite skräp/gegga in i alla blandare i huset. Rengjorde hydroforen och den har ju en gegga på insidan som antagligen släpper lite då och då. Har gjort vattenprover och perfekta resultat så det är inget konstigt där. 4år sen den kopplades in så det känns normalt.
Såg att det fanns lite sandaktigt i botten på hydrofor också. Skulle vilja ha ett filter direkt från borrhålet. Lätt att rengöra och inte något jag måste köpa nya insatser till.
Sen tänkte jag att ut från hydroforen skulle det vara ett lite finare som tar om det skulle släppa lite gegga från insidan av hydroforen.
Några tips på filter och andra tankar?
Såg att det fanns lite sandaktigt i botten på hydrofor också. Skulle vilja ha ett filter direkt från borrhålet. Lätt att rengöra och inte något jag måste köpa nya insatser till.
Sen tänkte jag att ut från hydroforen skulle det vara ett lite finare som tar om det skulle släppa lite gegga från insidan av hydroforen.
Några tips på filter och andra tankar?
Det finns ju insatser ( till filterhus) med ett finmaskigt nylonnät (50 eller 25 mikron) och dessa kan man diska åtskilliga gånger innan de behöver bytas ut. Sätt en kulventil före och en efter, så kan du tillfälligt stänga och det går fort att rengöra. Har så till mitt sjövattensystem vid sommarstugan, som måste diskas 3-4 gånger per sommar. Max 5 minuter för rengöring alternativt har man 2 st - ett i filterhuset och ett färdigdiskat i förrådet, för då går bytet ännu snabbare.
Eller så kopplar du runt filtret så att du kan backspola det.
Men eftersom många gamla sandfilter blir över när folk skaffar kommunalt VA så kan du ha tur att hitta ett begagnat sandfilter med backspolningsutomatik för relativt låga penningar. Då får du riktigt bra grejer... ;-)
Men eftersom många gamla sandfilter blir över när folk skaffar kommunalt VA så kan du ha tur att hitta ett begagnat sandfilter med backspolningsutomatik för relativt låga penningar. Då får du riktigt bra grejer... ;-)
Jag skulle vara väldigt försiktig med att sätta filter innan hydroforen då risken är att det sätts igen utan att du märker något och att pumpen trycker sönder ledningar. Sätter du däremot filter efter hydroforen så märker du att trycket blir sämre när filtret börjar bli igensatt och det är dessutom ingen risk att pumpen kan trycka sönder ledningar.
Ska man ha 2 filter, så ska det väl vara 1 före pumpen och 1 efter hydroforen (som ola skriver)
Och jag som trodde att alla hydroforer va kopplade på samma sätt som en modern bubbla. Som ett påstick efter pumpen och inte för genomgående vatten.
Spelar ju inte så stor roll om det är genomgående eller avsticksmonterat. Vattnet går ju ändå in i hydroforen, eventuellt smutsas ned p.g.a avlagringar och sedan trycks tillbaka ut i rörsystemet.
Ok tack för er input. Så ett filter mellan pump och hydrofor kan vara dumt. Då nöjer jag mig med filter ut ur hydrofor och så får jag öppna hydrofor och rengöra vartannat år.
Kulventiler före och efter filter ska jag ha. Någon länk till ett bra filter ni kan rek?
Kulventiler före och efter filter ska jag ha. Någon länk till ett bra filter ni kan rek?
De kallas vanligen Vattenfilter eller Vattenrenare. Jag själv har Clas O filterhus 40-9527 (189
och filter 40-9532 (25 micr 59
. Motsvarande finns hos Jula, Biltema m.fl. och naturligtvis i fackhandeln. Se bara upp med att det kan finnas begränsningar för hur stort tryck de klarar av och att det är avsett för någon standarddimension av filter.
Tackar. är ju max 4bar så det är väl rätt standard. Då åker man på att köpa nya filter alltså inget man rengör? Ska köpa något jag lätt får tag på utan att köpa i VVS butik via rörmokare med 200% påslag.HasseTeknik skrev:De kallas vanligen Vattenfilter eller Vattenrenare. Jag själv har Clas O filterhus 40-9527 (189och filter 40-9532 (25 micr 59
. Motsvarande finns hos Jula, Biltema m.fl. och naturligtvis i fackhandeln. Se bara upp med att det kan finnas begränsningar för hur stort tryck de klarar av och att det är avsett för någon standarddimension av filter.
Är "geggan" röd eller svart så har du troligen järn eller mangan som oxiderar i hydroforen. Ett partikelfilter löser dessvärre inte detta utan skapar bara massa extra kostnader och arbete. Är det låga värden så kan det vara bättre att byta till en hydropress där vattnet inte kommer i kontakt med syre.
Som sagt tidigare - jag diskar mina filter. Naturligtvis går det inte hur många gånger som helst, men 10 ggr ger ju en kostnad på 6:- per omgång, så det är helt överkomligt. 4ggr/sommar motsvarar en öl mindre den sommaren.