3 367 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Förstår inte vad det är för anslutning till handfatet?!
Hej!
Efter tre års renovering av husets ytskikt in och utvändigt så lade jag hammare härom fredagen. Tog en pilsner och firade att jag hade minst 6månaders renoveringsuppehåll framför mig.
På lördagen efter sprang avloppet på toaletten läck....suck !
Nåja bara på att igen....
Toaletten ligger i entre planet och under toaletten så finns ett förrådautrymme. I förrådsutrymmets tak går två vattenledningar upp som jag konstaterat är av koppar se bild 1.
På toaletten så går ett rör ut vid golvet. Detta är kallvatten till toan. Här är också koppar se bild 2.
Nu till det krångliga. Handfatet är anslutet till vattnet via kopplingar i väggen. Se bild 3. Här sitter en vinkelkoppling. Det enda jag får ihop i huvet är att röret i väggen har en utvändig gänga. Men det går ju inte gänga kopparrör?
Är det skarvat med järnrör här?
Eller sitter där en skärring med hylsa som har utvändig gänga i väggen pch det är kopparrör hela vägen till vinkelkopplingen?
Jag fattar inte....
Efter tre års renovering av husets ytskikt in och utvändigt så lade jag hammare härom fredagen. Tog en pilsner och firade att jag hade minst 6månaders renoveringsuppehåll framför mig.
På lördagen efter sprang avloppet på toaletten läck....suck !
Nåja bara på att igen....
Toaletten ligger i entre planet och under toaletten så finns ett förrådautrymme. I förrådsutrymmets tak går två vattenledningar upp som jag konstaterat är av koppar se bild 1.
På toaletten så går ett rör ut vid golvet. Detta är kallvatten till toan. Här är också koppar se bild 2.
Nu till det krångliga. Handfatet är anslutet till vattnet via kopplingar i väggen. Se bild 3. Här sitter en vinkelkoppling. Det enda jag får ihop i huvet är att röret i väggen har en utvändig gänga. Men det går ju inte gänga kopparrör?
Är det skarvat med järnrör här?
Eller sitter där en skärring med hylsa som har utvändig gänga i väggen pch det är kopparrör hela vägen till vinkelkopplingen?
Jag fattar inte....
Så kopparröret är hårdlödt i den släta anslutningen i din bild. Sedan är där en mässingsstump som har utvändig gänga i bägge ändarna. En som sticker ut ur väggen och en som är gängad i ventilfästet?krilleman_215 skrev:
Redigerat:
I vilket fall som helst, så är det ju positivt för mig då. Rören får leva vidare då, och jag renoverar med gott samvete toaletten. Kopparrör och mässing är ju ganska seglivat i förhållande till järnrör.
Brukar detta sitta hårt så det är risk man drar sönder mässingen när man lossar vinkel ? Eller är risken låg? Funderar på om lokála järnhandeln behöver vara öppen när man börjar på det.
Brukar detta sitta hårt så det är risk man drar sönder mässingen när man lossar vinkel ? Eller är risken låg? Funderar på om lokála järnhandeln behöver vara öppen när man börjar på det.
Du kan börja med att montera avstängningsventiler på lämpligt ställe, så att du kan stänga av vattnet till toaletten (kan vara användbart i framtiden också). En rörmokare skarvar snabbt dit ett par ventiler om man inte kan själv. Därefter kan du härja fritt.
Jag hade tänkt att sätta vinkelballofixer direkt vid väggen, men vet i tusan hur jag monterar dessa ich samtidigt säkerhetsställer att skarven i väggen mot ventilkopplingen förblir tät.BlueX skrev:
Hade hoppats slippa ta dit rörmockaren då jag har det körigt på jobbet just nu.BlueX skrev:
Ballofixer vid väggen hade jag tänkte montera själv (om nu inte kopplingen i väggen var så krånglig).
Men det blir nog att montera ballofixerna som du skriver längre uppströms då får jag tyvärr ta dit röris, för att dela ett kopparrör och montera ballofixer har jag inte kunskap om själv.
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Det är ju inte svårare att installera ventiler på ett rakt rör än att ansluta ett handfat.
Kikade på lite nätguider, och det verkar inte vara någon NASA-teknik, men som barnfamilj så får det bara inte misslyckas och vi blir utan vatten mera än max en förmiddag. Så det blir nog att spela ut safety-kortet och ta dit röris.hempularen skrev:
Sätter ballofixerna mitt på en raksträcka i förrådet på våningen under.
Här sitter ju isolering på rören och det blir kanske inte så snyggt med för liten ballofix. Finns det fortfarande stora kranar/vred? Tänker så den sticker ut ur isoleringen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp en fullflödesventil med lång spindel (alltså lång "hals") av kvalitet. Vatette rekommenderar jag.
http://www.vatette.se/system-vatett...roduct&cHash=72cff493aae35083f4ca8ec6ed801043
Kontrollera dimensionen under isoleringen först. Är det 16mm så får du även köpa till 16x15 förstoringar till 15mm kulventil.
Och tänk på att du antagligen har asbests i isoleringen i böjarna. Brukar normalt inte förekomma på raksträckorna.
http://www.vatette.se/system-vatett...roduct&cHash=72cff493aae35083f4ca8ec6ed801043
Kontrollera dimensionen under isoleringen först. Är det 16mm så får du även köpa till 16x15 förstoringar till 15mm kulventil.
Och tänk på att du antagligen har asbests i isoleringen i böjarna. Brukar normalt inte förekomma på raksträckorna.