Har fått ett litet problem med vattenpumpen och jag känner att jag inte har någon större koll på detta. Vi har alltså en egen brunn och, ovanligt eller inte (?), det är två brunnar....en som jag kan tänka mig är grävd och en som är borrad. En vattenpump pumpar från den grävda till vår tank, och en som pumpar från den borrade till den grävda. Jag har ingen aning om detta är knepig variant eller om det är helt normalt.

Pumpen till den borrade går igång via ett system som känner av nivån i den grävda brunnen. Systemet består av två don som flyter på ytan och när nivåskillnaden mellan dem (de 2 donen, den ena har kortare tåt en den andra) blir för stor så drar pumpen igång. Problemet som har uppstått nu är att pumpen inte aktiveras, den grävda brunnen får slut på vatten och dess pump går torr. Har hänt ett antal gånger nu och självklart företrädesvis på natten när man inte märker det...

Snabbfixen är att dra lite i ena tåten för ett av donen och då aktiveras pumpen.

Är det någon som känner till denna konstruktion? Hur är funktionen med dessa don? Jag kan tänka mig att "marknivån" i den grävda brunnen har höjts något pga. diverse växtlighet som syns där nere och att det kan ställa till det.

Flummig fråga? Mmm...I know :confused: men det kanske finns någon som kan bringa lite klarhet i vad jag kan göra?

Kolla att flottörerna funkar. Din växtlighet har kanske gjort att dessa inte fungerar som avsett.

• Gilla
bonnier
  • Laddar…
Flottörerna....är det det jag kallade "don som flyter"? I så fall, jo att det är något med dem tror jag också men eftersom jag inte är helt säker på deras funktion så vet jag inte hur jag ska åtgärda :confused:

Om "donen som flyter" hänger rakt ner ska pumpen starta och när båda flyter och riktade åt sidan ska den stanna så är det nog oftast i såna här fall. Du kanske fått glapp i kontakten i ett av dem troligtvis det som är högst placerat och till för att stoppa när nivån är uppe.

Ett exempel på en sk "hängtaska".

Blå och gul flytbrytare med svart kabel, avsedd för att kontrollera nivåer i t.ex. en pumpbrunn.

• Gilla
bonnier
  • Laddar…
Ska titta till om det finns något glapp någonstans, men jag undrar i så fall om det inte är den andra...det är den jag får "rycka i" för att få gång pumpen. Men du skriver att båda ska hänga rakt ner, som det är nu så vilar den som är längst på botten, när brunnen töms, eftersom det är en hel del växtlighet där nere. Kanske inte skulle skada att rensa lite?

Ja om det är så har du redan hittat felet dvs att den längst ner inte kan hänga rakt, då sluter den inte så pumpen startar. Troligtvis inget tekniskt fel i dem då bara att rensa undan eller hänga dem lite längre upp. Undre startar och övre stoppar så du ställer nivån att jobba mellan genom att flytta om på vilka höjder de hänger.

• Gilla
bonnier
  • Laddar…
A
Spännande lösning detta. Varför skulle man vilja pumpa från en borrad brunn till en grävd? Behöver vattnet luftas kanske?

Ja jag har ingen bra förklaring till lösningen men nog tycker jag den verkar knepig. Det kanske kan vara som du säger men det finns en manick i pumprummet för syresättning, vad jag har förstått, men det kanske inte är samma sak?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.