Kopplade in min blandare idag. Fick köpa nya rör och ballofixer för att förlänga allt så det skulle passa, men det tråkiga är att det droppar ifrån 1 utav kopplingarna dem andra blev hundra. hur kommer det sig att inte alla blev lika bra när jag har gjort exakt likadant?. och hur ska jag göra så det inte droppar längre ?.
Kan det bero på att den mässingringen inte ansluter som den ska ?
Kan det bero på att den mässingringen inte ansluter som den ska ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt ser bra ut dock märkte jag nu att jag kan röra mycket mer på mässing ringen där det läcker och att röret är mer ihop klämt där, kan det vara så att ringen har klämt ihop röret för mycket när jag har spänt den ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
har du ingen stödhylsa i röret?
Dem sa på hornbach att detta var allt jag behövde. Mätt hur mycket rör du behöver sätt på ringen och skruva ihop det. Detta är första gången jag ger mig på sånt här.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 083 inlägg
Du har missat stödhylsan så röret är deformerat, sen har du antagligen även dragit åt för hårt. De flesta klämringskopplingar skall dras åt för hand, sedan 1-1,5 varv, lossas och sedan dras åt likadant igen. Skall dock utföras enligt installationsanvisningarna för kopplingen.
Måste erkänna att så har inte min röris hållt på... Å han litar på. Stödhylsa behövs inte till alla rör....Marcussjogren skrev:
Däremot behövs klämringen
Insåg jag när jag inte fick en koppling tät
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 083 inlägg
Nej - jobbar man med det så kan man nog frilansa lite, dessutom har man ju en försäkring som gäller vid slarv, det har man inte hemma. Slarvar man och det läcker så får man stå för fiolerna på egen hand.Odjuret skrev:
Stödhylsa skall användas i alla rör som inte är hårda kopparrör eller stålrör och om du tittar på hur deformerat röret är ovan så har jag svårt att tro att det är ett hårt kopparrör.
Klämringen är riktigt bra om man kommer ihåg ja
Edit: Man kan hoppa över stödhylsan på halvhårda rör, men det är inte rekommenderat när man bara grejar lite själv hemma och en stödhylsa kostar 2-3:-.
Jag får dåligt samvete nu.Marcussjogren skrev:Nej - jobbar man med det så kan man nog frilansa lite, dessutom har man ju en försäkring som gäller vid slarv, det har man inte hemma. Slarvar man och det läcker så får man stå för fiolerna på egen hand.
Stödhylsa skall användas i alla rör som inte är hårda kopparrör eller stålrör och om du tittar på hur deformerat röret är ovan så har jag svårt att tro att det är ett hårt kopparrör.
Klämringen är riktigt bra om man kommer ihåg ja
Edit: Man kan hoppa över stödhylsan på halvhårda rör, men det är inte rekommenderat när man bara grejar lite själv hemma och en stödhylsa kostar 2-3:-.
Jag vet två halvhårda rör i tvättstugan som är utan stödhylsa för att jag upptäckte att jag glömt köpa sådana i rätt dimension precis när jag höll på. Så jag drog på lite försiktigt som det var, och tänkte att jag får lov att köpa hylsor och fixa i efterhand.
Nu har det gått ett par år, jag har t.o.m glömt vilken dimension det var jag ska ha.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 083 inlägg
Ja vad fasiken - så är det väl med livet, man gör en nödlösning med jämna mellanrum. Är ju inget att hänga upp sig på mer än att man kan fixa det någon dag. Det viktigaste är ju ändå att det håller tättMikael_L skrev:Jag får dåligt samvete nu.
Jag vet två halvhårda rör i tvättstugan som är utan stödhylsa för att jag upptäckte att jag glömt köpa sådana i rätt dimension precis när jag höll på. Så jag drog på lite försiktigt som det var, och tänkte att jag får lov att köpa hylsor och fixa i efterhand.
Nu har det gått ett par år, jag har t.o.m glömt vilken dimension det var jag ska ha.![]()
Men jag har läst om många rörkrökare som inte heller använder stödhylsor i halvhårda rör, så drar man bara inte för hårt så skall det nog klara sig, även om det inte är rekommenderat att göra så
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 083 inlägg
Dessutom brukar ju tvättstugor vara någorlunda tåliga mot vattendropp, man brukar ju inte lägga de finaste trägolven där inne 
Bara att hoppas att röret inte är deformerat så att du måste byta ut den delen för att kunna få i stödhylsan.
Bara att hoppas att röret inte är deformerat så att du måste byta ut den delen för att kunna få i stödhylsan.
Ja, det saknas ju helt klart en stödhylsa där, och de chromade rören kräver vad jag förstått alltid stödhylsa. Med lite tur kan du knacka i en sådan och trycka ut röret igen där det blivit deformerat, annars gör du klokast i att kapa av den deformerade biten. Åsså sätt i stödhylsa i övriga anslutningar också. Verkligen illa om Hornbach gett dig fel info om detta, de brukar vara bra på just den avdelningen, tycker jag.
Sååå tråkigt att behöva höra om yrkesmän som medvetet skiter i en sådan sak som stödhylsa, som som sagt bara kostar några få kronor, när kopplingar, tid och annat kostar tiopotenser mer, för att inte tala om den skada som kan uppstå.
Sååå tråkigt att behöva höra om yrkesmän som medvetet skiter i en sådan sak som stödhylsa, som som sagt bara kostar några få kronor, när kopplingar, tid och annat kostar tiopotenser mer, för att inte tala om den skada som kan uppstå.
Ok då ska jag köra upp till hornbach igen och köpa så jag får allt komplett. Sen gör jag 2 nya rör så allt blir rätt från början. När jag har kapat rören så sätter man ditt den lilla ringen sen stödhyllsorna " sätter man på röret eller trycker dem i ballofixer"? och sen skruvar ihop allt igen?.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 083 inlägg
Stödhylsan förs in i röret och ytterkant på stödhylsan har samma dimension som röret, så du kan trycka in den när helst du finner det lämpligt.Henrik Gustafsson skrev:
Stödhylsor används inte i ballofixen utan bara i röret.
Säg till Hornbach att du pga deras felaktiga rådgivning nu måste byta alla rören, så får du ju säkert både rör och stödhylsor gratis
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 083 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 083 inlägg
Förresten - ta med lika två nya klämringar till varje koppling när du ändå är där, du får säkerligen inte loss dem då rören med all säkerhet är tjockare på varje sida om klämringen.