Det är alltid vattenverket som äger mätaren och det är troligen inga konstigheter att flytta mätaren, mer en fråga om vad det kommer kosta och vad du är beredd att betala.

Det känns ju inte som att det behöver kosta så vansinnigt mycket. Det handlar om kanske fyra meter rör, en 90° vinkel, en skarv, två avstängningsventiler och en konsol. Sen tillkommer givetvis arbetet.

Jag läste denna tråd då den skapades, och förstod inte riktigt hur illa en mätare kunde låta, tills jag kom hem till en familjemedlem som fått en ny mätare (visadade det sig).

Jag höll nästan på att beskylla ungarna för att sitta och banka med leksaker i väggen innan jag insåg att det störiga högljudda ljudet kom från den nya vattenmätaren. Om jag bodde här permanent skulle jag bli galen på ljudet.

Hur gick det TS, fick du tyst på din?

Ja, ljudet är riktigt störande, fast hos oss endast i rummet den är placerad i. I övriga rum har vi inte märkt något ljud, men då har vi ganska tjocka väggar och betongbjälklag.

Jo, jag ringde vattenbolaget och fick prata med en trevlig kvinna. När jag beskrev problemet sa hon "Har ni en mätare med grått plasthus? De brukar börja låta efter några år, så den byter vi ut. Dock är det ingen panik, de fungerar som de ska även om de börjat knacka."

Vi kommer vänta lite med att få den bytt eftersom vi måste hitta en bra röris för att byta avstängningskranarna i samma veva. Det blir ju lite synkronisering att få till. Först måste vattenbolaget stänga av huvudkranen ute i gatan, sen ska röris byta kranarna, för att vattenbolaget slutligen ska byta själva mätaren och öppna huvudkranen igen. Samtidigt ska trycket på ingående vatten mätas eftersom vi upplever att det är lite dåligt. Allt detta ska ju helst ske samma dag.

På frågan om horisontell mätare sa kvinnan att de byter ut dessa i de hus de finns, pga att de fungerar dåligt. Hon hade full förståelse för varför jag hellre skulle ha en horisontell eftersom hon själv bodde i ett hus där denna Z-dragning av rören ställde till det lite i deras gästrum. Dock tipsade hon om att jag kunde bygga in rören, i stil med hur jag själv tänkt göra, så det var ju bra i alla fall.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.