Har just läst en kurs i Medicinsk geologi på Lunds universitet och hade tenta förra veckan så lite sitter förhoppningsvis kvar :). Några generella kommentarer som jag kan ge är:
1. I Sverige så har vi mycket bra kontroll på kommunalt vatten och på livsmedelsverkets hemsida kan man se vilka krav som gäller för dricksvatten (SLVFS 2001:30 med uppdateringar).
2. När det gäller egen brunn är det väldigt beroende av mineraler i berggrunden (speciellt för borrad brunn) och det kan sticka ut för vissa ämnen.
3. Mineralvatten omfattas inte av föreskriften ovan och kan ha höga mineralhalter. Ett känt svensk mineralvatten har t.ex. hög fluoridhalt och "varningstext" - "Bör ej intas regelbundet av barn under sju år "
4. Du borde kunna få råd av din kommun om vattnet. Vissa kommuner (ex. Kävlinge i Skåne) erbjuder gratis vattenanalys om man har gravida eller barn under 1 år i hushållet. Livsmedelsverket skriver: "Kommunernas miljö- och hälsoskyddskontor, eller motsvarande kommunal förvaltning, kan svara på frågor om enskild dricksvattenförsörjning. De kan också hjälpa till med information om var du ska vända dig för att testa brunnens vattenkvalitet och om det är något särskilt att tänka på just i ditt område, t ex radon, risk för höga halter av perfluorerade alkylsyror från brandövningsplatser med mera."
Lycka till!

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nej kommunerna i Sverige tillsätter inte Fluoride i dricksvattnet, det har funnits på förslag. Men i Amerika har man gjort det i många år. Fluoride är ett cellförändrande ämne som lagras i skelett och även ex. Tandemalj. Det försvårar för karies att bildas i på tänder. För mycket fluoride för små barn kan stärka tänderna så mycket att tänderna krackilerar och skapar vita sprickor.
Man har även (utomlands) knytit höga fluoridevärden till benskörhet då även skelett blir för hårt och då tappar sin böjlighet.

Så Fluoride är inte jättebra, det tillsammans med fluortillskott i munskölj, tandkräm tuggummin kan leda till problem, men forskningen på ämnet i Sverige är väldigt svag.

• Gilla
Slarren
  • Laddar…
PH på 7,7 är ett bra värde, pH på plats ligger troligen runt 7,3.

Radon är en naturlig berggas som oftast kommer från uran i berget. När man borrar så trycker vattnet kvar gasen, men lyfts upp tillsammans med vattnet som då frigör radonet i huset. Gränsvärdet för Allmänt vatten är 100bq tjänligt med anmärkning, 1000bq bedöms det som otjänligt.
Enskilt vatten bedöms som otjänligt vid 1000bq.
Det är främst radondöttrar som fastnar i flimmerhår i lungorna som på sikt kan ge uppkomst av lungcancer.

• Gilla
Slarren
  • Laddar…
Vi har idag gett lillfröken kranvatten och hon har inte skitit ner sig än. Tack för alla svar. Vi kommer inte att skaffa några filter utan vi kör bara på som det är.
Nästa steg i det barnvänliga hemmet blir att mäta radon i kåken.

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Göran.W
Så länge vatten är tjänligt en analysen behöver man inte koka det.
Tjänligt innebär man kan dricka det obehandlat utan risk att bli sjuk.
Rekommendationen att koka vatten till små barn är troligen en kvarleva från den tiden när vatten kvalitén och möjligheten att prov ta vattnet var så där bra.
Dock så ska man aldrig blanda tex välling och använda varmvatten för att slippa värma det för det kan växa till bakterier i varmvattnet om man har låg varmvatten omsättning.
Vatten kvaliten är väl i dag det minsta problemet egentligen med tanke på allt dom stoppar i munnen som är skitigt och fullt med bakterier.
Små barn undersöker ju saker med munnen.

• Gilla
Slarren
  • Laddar…
OXYD
Jag skulle undvika vatten på flaska. Vattnet kan vara flera månader gammalt. Finns flera tester där man uppmätt hög bakteriehalt.

Sedan kan det innehålls höga halter av flour och salter.

Bebisar ger man inte vatten överhuvud taget. De får patte (där vattnet har filtrerats av modern :) eller ersättning. Är man orolig finns färdig ersättning att köpa.

I vilket fall hade jag litat mer på BVC än ett byggforum :cool:

Ops, kollade igenom lite av värdena på vattenprovet, jag skulle inte dricka det där vattnet!

Men först så är det två saker att ta hänsyn till, enskild brunn så får du _i princip_ göra som du vill, alltså rent krasst så kan du dricka vad sk*t som helst. Men om vattnet hamnar under livsmedelsverkets regler för dricksvatten så gäller det att vara påläst och följa lagarna.

Vill man vara på säkra sidan med sin enskilda brunn så kan man kolla de värden som står att läsa i dokumentet "Ur Vägledning till Livsmedelsverkets föreskrifter (SLVFS 2001:30) om dricksvatten. Kemiska parametrar i bilaga 2 i bokstavsordning"

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/egen-brunn/rad-om-egen-brunn/

Hej, undrar vilka värden som du reagerade på, och varför?

Arsenik, As, otjänligt vid 10 µg/l

Edit:
Med ett värde "halvvägs" till otjänligt m.a.p. arsenik så skulle jag personligen backa och jag skulle aldrig ge det till ett barn, finns nog mycket gifter i annat som vi får i oss.
Effekter : Arsenik ökar risken för cancer, framförallt har lung-, urinblåse- och hudcancer påvisats i epidemiologiska studier.

Redigerat:
KB-U skrev:
Arsenik, As, otjänligt vid 10 µg/l

Edit:
Med ett värde "halvvägs" till otjänligt m.a.p. arsenik så skulle jag personligen backa och jag skulle aldrig ge det till ett barn, finns nog mycket gifter i annat som vi får i oss.
Effekter : Arsenik ökar risken för cancer, framförallt har lung-, urinblåse- och hudcancer påvisats i epidemiologiska studier.
Livsmedelsverkets gränsvärden sätts med alla åldrar i åtanke. Halva gränsvärdet för As är alltså (med den forskning som finns tillgänglig idag) helt OK som livsmedel såvida analysen inte anger otjänligt eller otjänligt med anmärkning. Om du inte dricker vatten med 4,7 ( om nu gränsvärdet är 10 som du skriver) i arsenik så antar jag att du aldrig kan dricka vatten över huvud taget. Hur vet du vad det är för analys på vatten som kommer ur kranarna på andra ställen än ditt eget hem?

• Gilla
Slarren
  • Laddar…
Jag misstänker att värdena också kan variera över årstiderna om man har grävd brunn.

Tack ännu en gång för alla svar.
Vi dricker vattnet nu iaf och har nu även också fått stämpeln tjänligt på det. Dock med anmärkning på mikroorganismerna som låg precis på gränsvärdet. Det var dock vanligt att det var förhöjt på nyborrade brunnar. Så kanske hör ett till test på det efter ett år eller så för att få helt blanka papper :).

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.