Jag upptäckte i helgen att en koppling mellan två rörstumpar i vattenlåset under diskbänken var trasig och kan åka isär i princip när som helst. Problemet var att muttern inte fäste i flänsen som ska fungera som stopp och man kunde skruva över den på gängan utan att det tog stopp nånstans. Förre ägaren måste också upptäckt detta - hans lösning var att kleta lite silkon... Det lossnade bara jag satte fingret på det.

Nå, då det inte verkar finnas reservdelar eller ersättningsrör (kröken i fråga är en 90-böj som går från 45 till 50 mm) så verkar det som jag behöver ett helt nytt vattenlås. Men bräddavloppet förvirrar mig. Jag har dubbla hoar, men bara ett bräddavlopp - tanken verkar vara att lilla baljan ska rinna över i den stora baljan om den blir full. Bräddavloppet ansluter också till själva avloppet, före vattenlåset.

MEN: När jag kollar på vattenlås för dubbla hoar så verkar alla ha dubbla bräddavlopp. Jafo:

Ett nytt vattenlås med justerbara punkter markerade med röda cirklar, inklusive dubbla bräddavloppsanslutningar och en diskmaskinsanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diskmaskinsanslutningen är den som sticker ut uppåt, så den skär jag och sätter dit med slangklämma antar jag. Men anslutningarna som sticker ut åt sidan är för bräddavlopp, och de verkar vara helt öppna in till avloppet. Behöver jag plugga dem på något sätt? Om det blir stopp så lär ju annars vattnet rinna ut däruppe och in under diskbänken, vad jag ser - om jag inte missuppfattat nånting.

A
Bräddavloppsanslutningarna levereras pluggade, eller, precis som på diskmaskinsanslutningen måste man skära/borra upp i plasten. Plastpluggen sitter en bit in i rörstumpen, vilket kan få det att se ut som att det är öppet när man kollar på bild.

Aha! Jag klämde faktiskt på ett paket på ett byggvaruhus i helgen och genom plasten såg det verkligen öppet ut. Det var också bara ett enkelavlopp så jag kunde ändå inte chansa och köpa det. Som vanligt på sådana ställen hittade jag ingen att fråga heller...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.