4 013 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Självtryck på vattnet och pump?
Hej! Har en fundering på att sätta in en pump i huset då det är lite dåligt tryck. Nu har jag självtryck på vattnet då min grävda brunn kanske ligger 10 meter över huset. Har en 32mm pem som är ca 300m gisningsvis. Hur stor pump kan man sätta dit? Tänkte skulle koppla in två sommarstugor oxå till pumpen där det knapt rinner vatten nu. Har tittat på rinkaby rör på en jetpump på 2 eller 3 hk. Skulle det fungera?
Tittat på en hydropress på 330l då vi även har lite djur så man klarar av vattenkoppar. Skulle iallafall behöva runt 100l/min enligt de förbrukningssiffror jag läst om.roland53 skrev:
Funderar bara på om det räcker med den 32 skangen som liggar som sugslang eller om det är bättre på å gräva ner en ny grövre 40 eller 50 hitar inget räkneexempel på när inte pumpen behöver suga uppåt.
Redigerat:
Ja, om redan 32 slangen ligger på plats så är det väl bara att koppla in pumpen och prova först innan du gör byte till större slang.
Generellt så ska man helst ha större diam på sugslang än på tryckslang men med självtryck så fungerar säkert 32 slang.
Fungerar det inte så är det ju bara att byta
Generellt så ska man helst ha större diam på sugslang än på tryckslang men med självtryck så fungerar säkert 32 slang.
Fungerar det inte så är det ju bara att byta
Det kommer gå utmärkt även med en mindre pump som 2hk.
Självtrycket är nycklen, i vnaliga fall läger pumpen mycket kraft på att suga för att sen trycksätta.
100l/min, den siffran är väl rätt monomentan? Vattenkoppar förbrukar inte så mycket om det inte ståt djur och dricker aktivt.
En 2hk pump kommre kunna ge av 50-60l/min och det är rätt mycket även i bonderiet
En tank underlättar såklart om det är 30 koppar som öppnar samtidigt. Men på dygnets förbrukning sett så gör den ingen skillnad. Det är brunnen som avgör.
Självtrycket är nycklen, i vnaliga fall läger pumpen mycket kraft på att suga för att sen trycksätta.
100l/min, den siffran är väl rätt monomentan? Vattenkoppar förbrukar inte så mycket om det inte ståt djur och dricker aktivt.
En 2hk pump kommre kunna ge av 50-60l/min och det är rätt mycket även i bonderiet
En tank underlättar såklart om det är 30 koppar som öppnar samtidigt. Men på dygnets förbrukning sett så gör den ingen skillnad. Det är brunnen som avgör.
Klicka här för att svara