M
Tjena!

Blev tvungen att dra ihop en luftinjektor (utv gänga) och två PRK/PEM (Plast, inv gänga) och då även lina dem då det droppade lite om dem. Jag letade länge och väl efter pasta eller gängtejp men fann inget av det så jag blev tvungen att köra utan för att klara natten.

Lade på lin som vanligt och "smekte det fint" och drog ihop för hand. Inget läckage nu 1h senare i alla fall.

Men så kommer frågan - vad är faran med att inte använda någon smörj/tätningspasta? Kan linet bli dåligt och börja ge upp efter ett tag? Ska köpa pasta i morgon, men om det inte spelar någon som helst roll så känner jag mig inte akut nödbedd att ta isär allt igen.

Natti natt!

Redigerat:
vet att folk använt vanlig olja, gissar det är för hålla det på plats när man drar åt, jag gissar att du kan låta det vara som det är, men jag är ingen rörkrökare :)

M
Ja jag är lite osäker på det, svårt att hitta information om det också. Locher ska ju ha en viss tätande egenskap också, så den är nog inte helt oviktig. Men om den är livsviktig vet jag inte :)

Har fina bubblor i vattnet nu i alla fall - och det är jag glad över ;)

Linet kommer täta ändå, det är inte pastan som gör det. Linet expanderar och tätar i gängorna när det kommre lite fukt till linet.
Pastan (enligt mig) är smörja under åtdragningen och för möjligheten att backa kopplingen lite vid behov, utan att linet rotrerar i kopplingen och riskerar att läcka.

Man kan använda linolja som smörja, men när det torkar blir det som klister och då kan man inte backa försiktigt längre, det är "gammelmormor" som får komma fram ;)

M
Så jag behöver inte göra om tätningen med andra ord?

Att det inte går att backa, det har jag inget problem med, den skall sitta där i all evighet och måste den loss så får jag ta fram gammelmormor, vad i hela världen det nu betyder :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.