Hej!

Jag undrar om detta vattnet är ok att ge till en 6 månaders bebis?
Vi andra i familjen dricker det idag.
Det är en nyborrad brunn ca 2-3månader.

Det är väl mest dom odlingsbara mikroorgansismerna som har lite höga värden tror jag. Har läst någonstans att det kan vara så om man har en ny brunn eller låg omsättning på vattnet.
Vår brunn har en tillrinning på minst 5000liter/dygn, gissningsvis säkert det dubbla sa brunnsgubben.
Vattenanalysresultat som visar mätvärden och enheter för olika substanser och mikroorganismer i brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Analysresultat av vattenprov från nyborrad brunn med värden för metaller och radon.

Med vänlig hälsning
Slarren

Har inte en susning, kan inte sånt här.

Men har ett litet tips om ni är osäkra, tills ni får bekräftat att vattnet är OK:
Köp mineralvatten till bebisen.

Ett så litet barn dricker inte så mycket, så det kostar ju inte att kosta många kronor.

M
Ta med er resultatet till BVC och rådgör med dem, om inte sjuksköterskan kan själv så har denne ju läkare som kan hjälpa till.

Tillsvidare bör det ju då räcka att fortsätta koka vattnet om det bara är Mikroorganismerna som är problemet. Orkade inte läsa igenom varje rad eftersom det ändå inte står vilken sida om livsmedelsverkets gränsvärde det är på :)

Jag tänkte på tipset på mineralvatten, tänk på att inte köpa riktigt brunnsvatten (t.ex. Ramlösa) då det innehåller för mycket Flour. Text på förpackningen säger: "Ska ej ges till barn under 7 års ålder".

Kranvatten, som t.ex. Loka går dock bra. Men som Marcus sade, så funkar det nog alldeles utmärkt att koka ditt brunnsvatten vatten först.

Edit: Jag ser nu att Loka inte alls var kranvatten heller... Tack Tommib :)

Redigerat:
nikasp
tommib
Loka är också "Brunnsvatten" så jag skulle inte rekommendera det. Kokning av vattnet löser mikroorganismerna men det andra vet jag inte. Hör av er till miljökontoret på kommun så har de säkert aktuella gränsvärden. BVC är jag väldigt tveksam till att de ska ha svar på detta.

Det brukar väl alltid stå i analysen om vattnet anses tjänligt eller ej?

Man ger väl inte kranvatten till en sexmånaders utan att koka det först?

tommib
Jo, i t.ex Stockholm kan man och gör man det. Då har vi i och för sig ett väldigt bra vatten. Generellt är det förstås bättre att koka vattnet.

Åh 17, där ser man. Vi kokade inte innan vi bytte brunn. Nu köper vi på flaska åt ungen, men vore ju skönt att bara kunna ta från kranen.
Ingen som har mer koll på vattenrening som kan svara på om siffrorna i protokollet ser skrämmande ut?

M
Finndjävel skrev:
Man ger väl inte kranvatten till en sexmånaders utan att koka det först?
Jo visst gör man det - det är mellan 0-6 månader som det är kritiskt att koka vattnet om man har egen brunn.

Innan dem är 6 månader så brukar dem ändå inte dricka några större mängder vatten, så det brukar inte vara något jätteproblem.
Vid 6 månader så börjar dem ju äta vanlig mat någorlunda regelbundet och därför dricker dem mycket mer rent vatten än tidigare.

• Gilla
Slarren
  • Laddar…
tommib
Precis. Vad ger ni barnet egentligen? En sexmånaders käkar ju vanligen bröstmjölk eller ersättning. Välling kokas/micras. Smakportioner är tillagade.

Ok, jag skulle inte ge vanligt kranvatten till en under 12 månaders utan att koka det först.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Varför då?
Vi har väl i princip världens renaste vatten i våra kranar här i Sverige. Det jag har läst är att man inte ska ge vatten som har för hög halt flourid till barn under 6 månader men att koka vattnet upp till 1 års ålder tycker jag låter överdrivet.

• Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
Hon käkar ju gröt också och då får hon vatten att dricka till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.