Hej!
Är tämligen nyinflyttad i en hyresrätt i Malmö och har upptäkt att det uppstår ett droppljud när grannen spolar eller duschar. Ljudet är såpass högt att jag vaknar när grannen duschar på morgonen.
Så till frågan som antagligen är omöjlig att svara på, vad är det som gör att det låter vad kan man göra åt det?
Finns det någon poäng med att gå och knacka på och fråga om man får rensa toan och golvbrunnen?
Tacksam för alla råd eller tipps jag kan få, eller något jag kan vidarebefordra till min synnerligen upptagna hyresvärd.

Tack på förhand

A
Å stackars. Det där har jag varit med om. Drev mig till vansinne. Hyresvärden ville inte kolla närmare på saken så fick aldrig veta vad det berodde på.

Låter "droppandet" lite som att det droppar snabbt i början och sedan långsammare för att efter kanske 20 sekunder sluta helt?

Ymer skrev:
Låter "droppandet" lite som att det droppar snabbt i början och sedan långsammare för att efter kanske 20 sekunder sluta helt?
Det droppar i en väldigt jämntakt medan grannen duschar och upphör direkt när duschen stängs av

Har själv haft droppljud i egen dusch, det var anslutningen (mellan blandaren och duschslangen) som läckte lite så vattnet rann till undersida av blandaren och det bildades stora droppar som dunsade ner på golvet med ca 1-2 sekunders intervall. Drog åt alla anslutningar så försvann det.

Hörde droppljud i en lägenhet vi bodde i tidigare. Visade sig att en av stammarna läckte!

Stammarna gick precis i väggen i tvättstugan så det var lätt att komma åt, men de fick åtgärda hela tvättstugan med byten av ytskikt m.m.

Har du stammar i närheten?

Jag rev bort isoleringen kring ett avloppsrör, och då började jag höra enstaka droppljud när man kissar i toaletten. Min slutsats är att det beror på att vatten droppar ner i T-röret som är under toastolen.

Jag är hyfsat säker på att det inte är ett läckage eftersom droppljudet inte förekommer då vatten kommer från sidoanslutningen i T-röret.

Tack för alla svar!
Ska föra det vidare till avloppslukten jag har fått tag på 😁

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.