Hej.
Ska koppla in ny köpt diskmaskin, då allt redan skulle finnas tillgängligt för inkoppling tänkte jag att det skulle bli lätt. Däremot är jag blivit osäker på hur och vars avlopp och vatten ska kopplas in. Tänkte först att avloppet skulle kopplas in bakom, där vita locket är på bild, Avloppsrör under diskbänk med oavslutad anslutning och frågeställning om inkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men då den inte satt fast ordentligt där googlade jag och förstod det som att man ska knipsa av pipen till vänster, bild nedan, Stämmer detta? VVS-installation under diskbänk med avlopp, avstängningsbar vattenledning och avklippt rör.
Skapa konto

Även har jag antagit att brons röret är vattnet, då av och på för vattnet sitter under kranen ovan på diskbänken. Däremot går muttern inte och rubba, blir mer som att man vrider hela röret, idéer för att lösa detta? Har använt mig av rost lösande medel, men ingen skillnad. VVS-rör, kabelanslutningar och en låda i dunkel utrymme, möjlig vattenskada eller smuts.
Skapa konto

Finns även en chans att jag förstått allt fel, så om någon vet vad som är rätt vore det toppen. Gärna snabbt svar! :p

Avloppet ska inte på där vita blindlocket (på bild 1) sitter, då hamnar diskmaskinen efter vattenlåset.

Bild 2 ser jag inte för tillfället, det kan ta ett tag innan bilderna blir synliga, så vi får se framöver.

Bild 3, du behöver två fasta/skift-nycklar en som håller delen närmst röret och en som du skruvar blindlocket med.

• Gilla
Golvmoppp
  • Laddar…
Provar såhär http://imgur.com/a/1pSeo för bild 2. Om det är den man ska knipsa av för att koppla till avloppet.

Japp två skift-nycklar gjorde tricket !! Tänkte att lilla delen också skulle skruvas loss först. :rolleyes:

• VVS-installation under diskbänk med avlopp, avstängningsbar vattenledning och avklippt rör.
    Skapa konto
Ja, bara "skära" av yttersta biten, den delen som har två "flärpar"

• Gilla
Golvmoppp
  • Laddar…
Kom ihåg att hänga upp avloppsslangen så att den är högre upp än den där anslutningen. Annars kommer det att rinna ner vatten i diskmaskinen när du spolar i vasken.

• Gilla
Golvmoppp
  • Laddar…
Hur funkar det sen om man till exempel flyttar, eller vill bara koppla ur maskinen, måste man skaffa ett helt nytt rör?

Och vad menar du med "skära"? ska den inte det eller ska den det.

Det kan gå att bara trycka bort locket med fingrarna/polygrip.

Okej tack tack! Allt verkar funka som det ska nu!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.