3 471 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Pump som klarar 35 meter
Sida 1 av 2
Finns det pumpar som klarar 35 meters djup och som man kan använda för att tömma brunnen? Dvs "munstycket" bör vara 30-80 mm stort så att även annat som ligger och flyter på ytan följer med upp. Det behöver alltså inte vara någon fart på vattnet. Huvudsaken är att allt kommer upp förr eller senare.
Kravet på att pumpen ska klara partiklar på 20-80mm gör det svårt.
Annars går det att göra med vanliga pumpar avsedda för djupborror.
Använder man en pump avsedd för em mkt djupare brunn så pumpar den upp mer än tillrinningen och då kan du pumpa torrt och spola väggarna i borran.
Annars går det att göra med vanliga pumpar avsedda för djupborror.
Använder man en pump avsedd för em mkt djupare brunn så pumpar den upp mer än tillrinningen och då kan du pumpa torrt och spola väggarna i borran.
Ah! antar att du har standard 110 eller 140mm borrrör?
Då är det nog rätt svårt att tömma ur borran. Pumpar som har öppningar för 35-50mm behöver större diameter än dessa 110-140mm.
En möjlighet är en ejektorpump som kanske kan ta lite större.
Alt någon form av skopa i snöre som kan grappa tag i ev exkremeter.
Då är det nog rätt svårt att tömma ur borran. Pumpar som har öppningar för 35-50mm behöver större diameter än dessa 110-140mm.
En möjlighet är en ejektorpump som kanske kan ta lite större.
Alt någon form av skopa i snöre som kan grappa tag i ev exkremeter.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag kan tänka mig två alternativ:
1) Spolning från tankbil som pressar upp skiten till markytan samtidigt som det spolar ut vattnet.
2) Slamsugning, sådan som används för att tömma 3-kammarbrunnar.
Men en viss risk med 2) är väl att brunnen förorenas med bakterier.
1) Spolning från tankbil som pressar upp skiten till markytan samtidigt som det spolar ut vattnet.
2) Slamsugning, sådan som används för att tömma 3-kammarbrunnar.
Men en viss risk med 2) är väl att brunnen förorenas med bakterier.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja.... jag skulle säga maximal möjlig tryckgradient, men tyngdlagen har ju iofs med det att göra. Du saknar ett inte där.... men budskapet gick fram.corre skrev:
Jag tror på KoWs förslag med spolning från tankbil om skiten flyter, annars vet jag inte.
vet inte var i landet du bor men här finns en som rengör brunnar
http://www.voav.se/rengoring-av-gravda-och-borrade-vattenkallor
http://www.voav.se/rengoring-av-gravda-och-borrade-vattenkallor
Jag får nog börja med skoptekniken. Frågan är hur man får ner en vettig skopa så att den inte hamnar ovanpå allt innan jag börjar dra uppåt.
Kommer ett vattentest på laboratorium kunna se om det är en "farlig" bakterieflora i brunnen?
Kommer ett vattentest på laboratorium kunna se om det är en "farlig" bakterieflora i brunnen?