Det kommer grävas fiber här nästa år. Om man nu råkar ha en vattenledning under vägen som inte finns på några kartor eller servitut så tänker jag att man borde märka ut den så kanske de inte gräver av den.

1. Är det någon här som har anmält sig som ledningsägare på ledningskollen? Det ska ju vara kostnadsfritt även för ledningsägare men verkar inte riktigt vara anpassat för privatpersoner.

2. Hur noggrann behöver en utsättning vara och hur ska man göra rent tekniskt? Under förutsättning att de gräver på "rätt" sida gatan så kan jag uppskatta läget inom plus/minus en halvmeter. Ska det bli bättre måste jag nog få tag på någon spårarmackapär. Ska man rita på gatan eller bara sätta upp en skylt?

När man anmäler at man har en ledning så gör man det i ett geografiskt område. Man delar INTE ut kartan till ledningskollen. När sedan någon söker ledningsvisning i "ditt" område så kommer du att bli informedar om att någon vill gräva och du ombeds kontakta/svara den som söker utsättning. Detta sker automatiskt till den e-post du angivit som kontakt. Du svarar ochså via ledningskollen.

Nogrannheten plus minus 0.5 meter är bättre än vad de flesta kabelutsättningsfirmor kan leverera. Att du sätter ut innebär att de blir medvetna om att det finns något där! De måste sedan iakta erfoderlig försiktighet när de är i närheten - 0.5 meter är inom en mer än godkänd marginal!

OM de änså skulle gräva av grävfirman. Hade det antagligen gjort ändå!. men nu blir det enklare!

Om det är en korrekt nedlagd vattenledning dvs. ca. 1.2meter eller djupare, så ska du ÄNDÅ inte behöva oroa dig. Ett normalt schaktdjup för fiber, i stam är ner till ca. 0.5 till 0,55m. Så om ditt vatten ligger "frostfritt" ska det inte vara några problem. Entreprenören gräver inte djupare än vad han behöver - det kostar!

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Ah, bra, då vet jag lite mer. Då får jag väl ta och anmäla mig där.

Hade ledningen legat frostfritt hade jag inte oroat mig. Jag tror den ligger 0,3-0,5 m djupt på "min" sida. Andra sidan vet jag inte, brukade man borra horisontellt eller snett nedåt på 90-talet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.