Vi är på väg att "få" kommunalt VA och jag planerar inför anslutningen. Det är mycket berg, och det är både dyrt och förenat med risker att spränga så det är något som vi helst vill undvika. Det räcker med att kommunen behöver spränga ner sina ledningar runt husknuten....

Så en fråga i anslutning till det är hur man enklast på lekmannavis undersöker hur långt det är ner till berget? Jag behöver kunna kolla ner till drygt 2 meters djup tror jag.

Mitt bekymmer sedan är hur mycket fall man kan lägga på ledningen? Jag har ungefär 3,2 meters fall jag behöver ta upp på 25 meters sträcka. I allt jag kan hitta så rekommenderas ett fall på 1-2 cm/meter, inte mer inte mindre. På något ställe (tror det var på avloppscenters hemsida) så skriver man att man måste lägga vertikala fall om det överstiger detta?! Då är det 2,7 meters fall jag behöver hantera på det viset... :eek:

Skiss av tomt med VA-anslutning, ungefärliga mått för höjdskillnader och avloppsledningens sträckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att slippa spränga så är styrd borrning ett alternativ, men det gäller ju samma sak att det inte kan göras i för brant vinkel i så fall. Kanske går det att använda schaktet där bef. 3-kammarbrunn är idag för ett vertikalt fall?

Handritad skiss över planerad anslutning av VA med tre-kammarbrunn, väg, och möjlig styrd borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag pratade med kommunens VA-konsult om hur vi borde göra vår anslutning och problemet med för mycket fall så lät han helt oförstående till att det skulle vara ett problem öht?

Så vad tror forumets samlade expertis, all input uppskattas som alltid! :)

Redigerat:
Från mitt hus till anslutningspunkten vid gatan är det drygt 15 m. Fallet är ca 3 meter och ganska konstant, dvs 1:5. Det har inte varit något problem alls, utom med de gamla betongrören där trädrötter letade sig in i skarvarna. Nu är allt i plast och det fungerar utmärkt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Låter ju lovande :thumbup:
Men varför dessa rekommendationer om maximal lutning då tro?

Det brukar hävdas risker för att vattnet rinnet ifrån fekaliser och papper, som då börjar byggas upp.
Om man är en familj när någon duchar dagligen så tror jag den risken är minimal. Men planera in spolbrunnar!

Ja, det är ju det jag läst också men det verkar ju som sagt finnas de som inte har något problem med det, och VA-konsulten verkade hundområdet sagt frågande till detta. I och för sig kan man ju tänka sig att förhållandena i ett kommunalt VA-nät är annorlunda.

Isåfall blir det en spolbrunn där tre-kammarbrunnen sitter idag och en bredvid vägen. Eftersom det är grusväg kommer det ligga 15 cm grus ovan brunnslocken så det är bättre att ha en egen spolbrunn enkelt åtkomlig.

Autocorrect, suck. "Hundområdet" skall vara "hur som helst" :)

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Har nu hittat flertalet trådar som väl egentligen allihop säger att det fungerar bra att lägga med mer fall än 2cm/meter. T.ex. denna https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/233537-max-lutning-avloppsror-plast.html

Jag har också pratat med styrud för att få en ungefärlig prisuppgift på styrd borrning och det ligger på 10-15tkr i etablering och sedan 2500 kr/metern (oklart om detta var med eller utan moms). Därtill kommer att man behöver ha en grävmaskin på plats för att gräva start och slutgropar. Detta var ju inte direkt gratis,men det är å andra sidan inte sprängning heller.... :x

Så blir det styrd borrning så funkar ju då "raka vägen" som gäller.
Om vi spränger så får nog rördragningen anpassas efter att behöva spränga så lite som möjligt.Så då blir det nog att vi går med liten lutning från punkt vid befintlig brunn mot slänten och där följer lutningen på slänten ner mot anslutningspunkten.

Ingen som vet en bra metod att ta reda på hur djupt berget ligger? Finns det någon form av skruvar?

corre skrev:
Det brukar hävdas risker för att vattnet rinnet ifrån fekaliser och papper, som då börjar byggas upp.
Om man är en familj när någon duchar dagligen så tror jag den risken är minimal. Men planera in spolbrunnar!
Vi hade stopp i avloppet en gång i vårt förra hus.
Mitt i sommaren, vi var i sommarstugan, och den utflugna sonen hade varit hemma och duschat eller något.
Vattnet flödade upp ur en golvbrunn i souterrängvåningen.

Det var snabbt avhjälpt och slamsugarkillen kom med ett gott råd.
Skall man vara hemifrån länge, och innehållet i avloppsledningen ut i gatan riskerar att torka och stelna och orsaka proppar så gör man så här:
Fyll badkaret med vatten. När det är fullt, töm det i ett svep.
Då sköljs allt i rören bort av den stora vattenmängden.

Nu har inte alla badkar (inte vi heller numera) men ni förstår kanske principen?

Då är ju den adekvata frågan, vad var det för lutning på avloppet i det huset?

• Gilla
corre
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Jag har också pratat med styrud för att få en ungefärlig prisuppgift på styrd borrning och det ligger på 10-15tkr i etablering och sedan 2500 kr/metern (oklart om detta var med eller utan moms). Därtill kommer att man behöver ha en grävmaskin på plats för att gräva start och slutgropar. Detta var ju inte direkt gratis,men det är å andra sidan inte sprängning heller.... :x

Så blir det styrd borrning så funkar ju då "raka vägen" som gäller.
Om vi spränger så får nog rördragningen anpassas efter att behöva spränga så lite som möjligt.Så då blir det nog att vi går med liten lutning från punkt vid befintlig brunn mot slänten och där följer lutningen på slänten ner mot anslutningspunkten.

Ingen som vet en bra metod att ta reda på hur djupt berget ligger? Finns det någon form av skruvar?
Styrd borrning genom berg? När vi anlitar styrd borrning i jobbet är det endast genom bergfritt. Stöter de på berg får det avbryta eller gräva upp och spränga om det är ett begränsat parti med berg eller en stor sten.

Så kolla upp om det pris du fått verkligen omfattar borrning i berg. Mig veterligen kan man inte köra styrd borrning i berg. Men jag kan ha fel...

Jodå, det är inga problem. Byt firma på jobbet ;).

https://m.youtube.com/watch?v=bb4y7T-VZas

Men om det är både berg och jord i samma borrning är det möjligt att det blir besvärligare.

Redigerat:
Staffans2000
Minimifall en procent. Någon maxgräns finns inte. Allt annat är bara trams.

Staffan

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Det är så alltså? Det vore ju intressant att få reda på varför denna missuppfattning då finns? Det påstås komma från betongrörens tid?

mexitegel skrev:
Det är så alltså? Det vore ju intressant att få reda på varför denna missuppfattning då finns? Det påstås komma från betongrörens tid?
Var läste du det?

Staffan2000 skrev:
Minimifall en procent. Någon maxgräns finns inte. Allt annat är bara trams.

Staffan
För högt fall är inte önskvärt eftersom de fasta fekalierna stannar då kvar i röret och kan till sist bygga upp till ett stopp. Det man vill uppnå med ett jämnt fall är att allt skall spolas med. Detta gäller plaströr (betongrör används inte längre).

I VA-ledningen på den egna tomten (servisledningen) är det upp till fastighetsägaren att lägga sin ledningar och där brukar det inte finnas några krav på max fall utan bara rekommendationer. I slutändan är det upp till respektive anläggningsägare (dvs. den som äger VA-nätet) att bestämma exakt vad som gäller för de som ansluter sig till nätet.

Där jag bor skall VA-lösningen diskuteras med nätägaren innan anslutning sker. Är det för högt fall så försöker man komma fram till en bättre anslutningspunkt. Går det inte att lösa rent praktiskt så brukar det sluta med att villor för enskilt bruk får anslutas med högt fall ändå.

Nyanslutningar för näringsidkare måste däremot planera sin anslutning så att det inte blir för högt fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.