2 808 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Fall vid anslutning till VA
Ja, det är det som är frågan - ingen som jag har pratat med har hittils kunnat tala om VAR denna recommendation komme från. Vet du det så får du jättegärna posta den referensen här. Av vad jag lyckats få fram hittils så är verkar det vara allmän uppfattning att det riskerar vara ett problem. Många trådar här på BH vittnar också om att större fall inte är något problem.McStewart skrev:
Jag har precis pratat med anläggningsfirman här och de menade på att 10% (ännu en ny uppgift!) är en maximal rekommendation på serviser men att det normalt inte är ett problem med större fall, men givetvis att man då säkrar upp med spolbrunnar på strategiska punkter. Vad gällde VA-nätet menade de på det är ledningsägaren som naturligtvis bestämmer maximal lutning, men att det här hos oss finns partier som ligger med 20% på grund av de förhållanden som råder. De menade vidare att maximal lutning också beror på vilken diameter på rören som används.
De kunde heller inte redogöra för var dessa rekommendationer fanns att läsa.
Ja, kommunen ansvarar ju för sina ledningar fram till anslutningspunkten där ansvaret övergår till fastighetsägaren.McStewart skrev:I VA-ledningen på den egna tomten (servisledningen) är det upp till fastighetsägaren att lägga sin ledningar och där brukar det inte finnas några krav på max fall utan bara rekommendationer. I slutändan är det upp till respektive anläggningsägare (dvs. den som äger VA-nätet) att bestämma exakt vad som gäller för de som ansluter sig till nätet.
Här har jag inte fått några indikationer att kommunen skulle ha några synpunkter på att vi ansluter med stort fall.
Tex. Gabbe1 är inne på min linje att det är en gammal skröna, men det verkar lika svårt att bevisa som motsatsen att moderna rör skulle gå att lägga med stort fall....tio_Pepe skrev:
probe69, som säger sig vara rörinspektör påstår här att:
TS ger också uttryck i sitt startinlägg för att det inte finns några belägg om maxlutning i några anvisningar från tillverkare av rör, och där borde det ju finnas om någonstans?
Jag hittar inget om maximal lutning i varken dahls handbok för avlopp, eller i uponors handbok. Där nämns bara minsta lutning, eller rekommenderad lutning. Är det nån som kan hänvisa till nån handbok eller motsvarande som beskriver maximal lutning? Om det inte är en myt, borde det ju stå en angiven maxlutning i handböckerna kan man tycka. Det borde även finnas nån beskrivning på hur man ska lösa nivåskillnaden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden