Vi har bott i huset i 6 år och varmvattenberedaren (OSO 16RKA 200 liter) är nu 17-18 år. Vi har aldrig under dessa 6 år kontrollerat offeranoden pga att jag inte visste om att något sådant existerar. Senaste tiden har det kommit lite rostfärgat vatten i början när man spolar varmvatten och jag har därför inspekterat varmvattenberedaren idag. Hittade då instruktioner om kontroll av anod, vilka jag följde och resultatet kan ses på bifogad bild. Helt uppäten, alltså.

Nu undrar jag därför om beredaren är helt körd eftersom det uppenbarligen kommer rostigt vatten ur den. Den läcker inte eller beter sig konstigt på annat vis. Skulle det kunna va så turligt att ett byte av anoden räcker? Var hittar man i så fall sådana (har googlat men ej hittat specifikt för OSO men kanske det är standardgrejor?). Och hur gör jag i så fall för att bli kvitt det rostvatten som finns i tanken? Tror det är rostfri tank i dessa beredare men är inte säker.

Tack för hjälpen!

IMG_20150214_164128.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150214_164133.jpg
Skapa konto

IMG_20150214_164401.jpg
Skapa konto

Den är inte slut, så ta bort resterna och sätt på en ny
.

Aha! Så den lilla stump man ser under "mässingsbulten" är alltså fungerande anod? Men varför kommer då rostigt vatten? Och var sjutton hittar jag en ny?

Tack för det snabba och glädjande svaret!

Ah, grymt! Tack för hjälpen!

Behöver bara tips om hur jag ska få bort det rostiga vattnet i tanken. Går det att helt enkelt spola varmvatten tills det är slut? Då borde ju allt vatten i tanken vara utbytt.

Har du enskild brunn kan det vara bra att kontrollera ditt pH-värde.

mogge_73 skrev:
Har du enskild brunn kan det vara bra att kontrollera ditt pH-värde.
Både ja och nej. Betecknas som enskild men det är en samfällighet med runt 50 hushåll. Det görs kontroller då och då och jag tror vattnet är förhållandevis mjukt.

Korvgubbe
Vad det gäller varmvattenberedare vet jag inte, men när det kommer till båtar så är Biltemas anoder ren skit! Jag hade aldrig vågat chansa på en anod från Biltema.

Finns bara anod på emaljerade beredare, rostfria och kopparberedare har ingen anod.
När vi flyttade in i vårt hus så kom det rostfärgat vatten ur vår 15 år gamla beredare.
Tidigare ägare hade aldrig kollat anoden, vi satte dit en ny anod.
Fem år senare när jag gick in i förrådet så var det dimmigt därinne och massor av vatten på golvet, då åkte den ut.

Har den väl börjat rosta så har man nog en begränsad livlängd kvar.

Krilleman
Peter2400 skrev:
Finns bara anod på emaljerade beredare, rostfria och kopparberedare har ingen anod.
När vi flyttade in i vårt hus så kom det rostfärgat vatten ur vår 15 år gamla beredare.
Tidigare ägare hade aldrig kollat anoden, vi satte dit en ny anod.
Fem år senare när jag gick in i förrådet så var det dimmigt därinne och massor av vatten på golvet, då åkte den ut.

Har den väl börjat rosta så har man nog en begränsad livlängd kvar.
Då kontrollerade du nog inte anoden på dessa fem år efter du bytte den.

Hela tanken med anoden är att den är uppbyggd av en mindre ädel metall än själva stålet i behållaren. Emaljen är inte riktigt tät (fullt med porer) och behöver ett mindre ädel metall som syret ger sig på innan behållarens stål.

Kortfattat fungerar det så.

Dock ska en offeranod kontrolleras varje år!

Tack för all hjälp!

Korvgubbe skrev:
Vad det gäller varmvattenberedare vet jag inte, men när det kommer till båtar så är Biltemas anoder ren skit! Jag hade aldrig vågat chansa på en anod från Biltema.
Men hur kan en anod vara dålig egentligen? Är den av den metall som specificerats så funkar den väl oavsett fabrikat?

Krilleman
Nja, biltema har haft en del tvivelaktiga produkter genom åren.

Även zink (som anoder är tillverkade av) kan hålla olika kvalité.

Köp anod av kändare märke! Värt var enda krona!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Offeranod

krilleman_215 skrev:
Nja, biltema har haft en del tvivelaktiga produkter genom åren.

Även zink (som anoder är tillverkade av) kan hålla olika kvalité.

Köp anod av kändare märke! Värt var enda krona!

[länk]
Jo, det vet jag att Biltema inte är top notch men det är ju skillnad på att köpa en avancerad maskin och en stav med grundämne (magnesium). Har svårt att tro att Biltemas magnesium har annan kemisk beteckning än t ex Nibes.

Den ska ju dessutom gå sönder så då borde Biltema ha de bästa offeranoderna på marknaden ;)

• Haha
  • Gilla
ChrisGrimnir33 och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Hur många olika carat finns det i guld?

Lite samma sak va?!

krilleman_215 skrev:
Hur många olika carat finns det i guld?

Lite samma sak va?!
Nej, generellt så köps det guld efter hur många carat man vill ha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.