U
Jag håller på att slå världsrekord i långsam badrumsrenovering men har nu kommit till en punkt då jag (läs: min sambo) har tröttnat på spektaklet. Jag köpte inledningsvis lite delar av en lokal vvs:are, sedan öppnade han eget och hinner inte längre leverera grejer till mig. Jag vet inte heller exakt vad han har tänkt att jag ska göra med det jag redan har.

Således behöver jag hjälp med att veta vad jag behöver.

Det jag har idag är:

Väggbocksfixturer och fixeringsbleck från Uponor.

Ballofixer, rörfördelare, samt diverse kopplingsdelar från Vatette.

På en av påsarna står det 15x2,5 så jag antar att det är den rördimensionen jag får hålla mig till.

Jag lägger in några foton i nästa inlägg.

Vad behöver jag mer?

Till dusch och wc behövs väggdosor/-boxar pga utrymmesbrist.
Pex rir. 15x2,5?
Monteringsskenor cc160 och cc40.

Klammer och isolering till rören köper jag nog lokalt.
Det behövs givetvis saker för att ansluta mot inkommande/varmvatten men det får vi ta senare.

Har jag missat något?

Vilken väggdosa ska jag ha? Såg att Uponor har flera varianter av M7.

Säg till om jag missat någon viktig information. Vill helst dra iväg en beställning så snart som möjligt.

Tack på förhand!

Tänk på att blandarfäste är olika. Har du PEX 15 från Uponor så måste du ha ett vägfäste för det.

Det finns nämligen PEX från LK också som har dimensionerna 16 och 20mm.

U
Här kommer ett foto på det jag har idag.
Olika VVS-detaljer för renovering, inklusive mässingskopplingar och säkringsplatta, uppställda på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om förra inlägget blev krångligt så är jag alltså ute efter allt som behövs för att jag ska kunna komma vidare med renoveringen. Delar som inte behöver monteras eller väljas förrän efter jag kaklat får vänta.

U
Chrissofsweden skrev:
Tänk på att blandarfäste är olika. Har du PEX 15 från Uponor så måste du ha ett vägfäste för det.

Det finns nämligen PEX från LK också som har dimensionerna 16 och 20mm.
Ja, jag tänkte hålla mig till Uponor. Eller menar du väggfästet i duschen? Det har jag inte ens börjat fundera på än.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.