33 315 läst ·
34 svar
33k läst
34 svar
Offeranoden helt uppäten, är varmvattenberedaren körd nu?
Aluminium och zinkanoder har väldigt lika egenskaper i sötvatten och borde därför fungara bra med likvärdig livslängd.Ludwig skrev:
Magnesium däremot är mer än dubbelt så
oädel och går därför åt onödigt fort.
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Ehhhhhhhhh, finns det alltid offeranoder på varmvattenberedare?
Efter 22 år har det börja komma lite rostigt varmvatten...........
Nu får någon sakkunig gärna berätta mer?
Efter 22 år har det börja komma lite rostigt varmvatten...........
Nu får någon sakkunig gärna berätta mer?
Man kan ju tänka så här också, om beredaren är 18 år och offeranoden inte är bytt någon gång så kanske det redan är skador (det rostiga vattnet är nog inte beredaren eftersom man då måste spola hela beredaren innan det blir klart) Om beredaren redan har skador kommer den ändå att gå sönder, så varför inte köra vidare utan anod tills det börjar läcka? Finns det inte golvbrunn så kanske det är väl vågat, men skvallerrör från säkerhetsventilen måste ju gå någonstans?
Jag lånar tråden lite här 
Min JFB utlöste igår och det visade sig vara VVB som börjat läcka. Det är en Hajdu z75esd från 2013 och jag misstänker att anoden aldrig är bytt. Det var riktigt mycket rost-gegga inne i beredaren när jag kollade. Hittade bruksanvisning på nätet: https://www.malmbergs.com/docs/ba/8818805.pdf
Frågan nu är om det är lönt att byta anod? Jag hittar dessvärre ingenstans där det kan ha läckt, men jag kan tänka mig att det var kring anoden. Nån som vet vad det brukar kosta? Är det värt att testa?
Bör man skölja ur all rost gegga i så fall? Hur sjutton då i så fall??
Min JFB utlöste igår och det visade sig vara VVB som börjat läcka. Det är en Hajdu z75esd från 2013 och jag misstänker att anoden aldrig är bytt. Det var riktigt mycket rost-gegga inne i beredaren när jag kollade. Hittade bruksanvisning på nätet: https://www.malmbergs.com/docs/ba/8818805.pdf
Frågan nu är om det är lönt att byta anod? Jag hittar dessvärre ingenstans där det kan ha läckt, men jag kan tänka mig att det var kring anoden. Nån som vet vad det brukar kosta? Är det värt att testa?
Bör man skölja ur all rost gegga i så fall? Hur sjutton då i så fall??
Klicka här för att svara