Hej.
Vi har ett hus med källare som är från 1965. Vi har haft två stopp där vi har varit tvungna o ringa slamsugs firma. Det var runt 2 månader mellan besöken.
När slamsug firman var hos oss sista gången så rekommenderade killen oss att kontrollera rören med kamera. så att allt är ok.
Det har varit en kille och kollat rören. det han upptäckte var att avloppsröret under plattan är lite böjd uppåt så det är kvar vatten i röret (det fanns vatten när han kollade med kameran). Det kan vara det som gör att det blir problem.
Jag fick rådet av killen att anlita en certifierad vvs firma som trycker in ett smalare rör i det befintliga röret som är på 125 mm i diameter och att jag trycker in ett rör som är på 110 mm med en mjuk övergång. Så brukar dem flesta med det här problemet göra enligt honom. Tror röret är av metall och det är plast rör som ska tryckas in.
Just nu håller vi på med dränering runt hela huset och tänkte att man kan passa på o fixa röret. Har ringt en del firmor. Det jag har fått som svar av killarna är att det är lika bra att bila upp betongen och byta röret..
Röret är rummet bredvid rens luckan. men exakt vart det är är svårt o veta.
Hur ska jag göra vilket alternativ ska jag ta.
VVS firmorna tar 500 kr + moms/ timmen. det blir en hel del pengar om dem ska bila upp betongen.
Kamerakillens råd var enklare o billigare men vet inte om det håller i längden.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Vi har ett hus med källare som är från 1965. Vi har haft två stopp där vi har varit tvungna o ringa slamsugs firma. Det var runt 2 månader mellan besöken.
När slamsug firman var hos oss sista gången så rekommenderade killen oss att kontrollera rören med kamera. så att allt är ok.
Det har varit en kille och kollat rören. det han upptäckte var att avloppsröret under plattan är lite böjd uppåt så det är kvar vatten i röret (det fanns vatten när han kollade med kameran). Det kan vara det som gör att det blir problem.
Jag fick rådet av killen att anlita en certifierad vvs firma som trycker in ett smalare rör i det befintliga röret som är på 125 mm i diameter och att jag trycker in ett rör som är på 110 mm med en mjuk övergång. Så brukar dem flesta med det här problemet göra enligt honom. Tror röret är av metall och det är plast rör som ska tryckas in.
Just nu håller vi på med dränering runt hela huset och tänkte att man kan passa på o fixa röret. Har ringt en del firmor. Det jag har fått som svar av killarna är att det är lika bra att bila upp betongen och byta röret..
Röret är rummet bredvid rens luckan. men exakt vart det är är svårt o veta.
Hur ska jag göra vilket alternativ ska jag ta.
VVS firmorna tar 500 kr + moms/ timmen. det blir en hel del pengar om dem ska bila upp betongen.
Kamerakillens råd var enklare o billigare men vet inte om det håller i längden.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Vi hade liknande problem men utan för huset, en stor björks rötter hade letat sig in i avloppsrörets skarvar och bildat rotklumpar med stopp som följd. slamsugaren har ett verktyg som roterar av högtrycket och skär av alla rötter samtidigt spolar röret rent. Jag fick anlita en traktorgrävare att gräva ett stort hål ner till cementröret som var så skört att det kollapsade bara man petade på det. bara nedre delen som varit i vatten var ok.
Hade tur betongrören invändigt rymde 110mm rör inkl. muffens ytterdiameter
På Rinkaby Rör hämtade jag 6 m rör kapat i 2m + skarvmuffar gropen var inte större. med spett gick det att tycka rören inuti dom gamla betongrören så jag kom utanför trottoarkanten sen är det kommunens bekymmer. Satte en spolbrunn. kopplade till röret från huset. Nästa dag kom traktorgrävaren med frontskopan full med sand och lade på rören, lade sedan tillbaka alla massor packade efter hand snyggt o slätt igen. Det bästa av allt var när jag frågade hur mycket det kostade? "Är det för mycket med 1500:-" blev svaret! Jag slet upp plånboken och betalade.:wow: Detta var 1994 men det var billigt då också i synnerhet att det var fre-sön med tre besök av grävaren.
Hade tur betongrören invändigt rymde 110mm rör inkl. muffens ytterdiameter
På Rinkaby Rör hämtade jag 6 m rör kapat i 2m + skarvmuffar gropen var inte större. med spett gick det att tycka rören inuti dom gamla betongrören så jag kom utanför trottoarkanten sen är det kommunens bekymmer. Satte en spolbrunn. kopplade till röret från huset. Nästa dag kom traktorgrävaren med frontskopan full med sand och lade på rören, lade sedan tillbaka alla massor packade efter hand snyggt o slätt igen. Det bästa av allt var när jag frågade hur mycket det kostade? "Är det för mycket med 1500:-" blev svaret! Jag slet upp plånboken och betalade.:wow: Detta var 1994 men det var billigt då också i synnerhet att det var fre-sön med tre besök av grävaren.
Om det är böjt så kommer det nya röret mest troligt få samma radie med tiden då avståndet mellan stödpunkterna blir för lång..
Alt är att trycka in en pipa i rostfritt..
Ring en betonghåltagningsfirma, inte rörmokaren, gjort på en förmiddag.
Alt är att trycka in en pipa i rostfritt..
Ring en betonghåltagningsfirma, inte rörmokaren, gjort på en förmiddag.
Idag märkte jag att det läcker från avloppsröret. Det måste vara ett rör längre bort från huset. Vattnet kommer inte från huset utan från kanske 2 m från huset i tomten. Kommer gräva upp där o byta rör.
Om jag tar dit en betonghåltagningsfirma gäller någon garanti om det skulle bli problem. Vvs firmor som är certiferade lämnar väl garanti på att jobbet är rätt utfört, eller har jag fel?
En annan fråga också. Om jag börjar gräva upp avloppsröret behöver inte kommunen veta det om dem behöver stänga av vatten. Tror vattenledningen in i huset ligger ovanför avloppsröret.
Om jag tar dit en betonghåltagningsfirma gäller någon garanti om det skulle bli problem. Vvs firmor som är certiferade lämnar väl garanti på att jobbet är rätt utfört, eller har jag fel?
En annan fråga också. Om jag börjar gräva upp avloppsröret behöver inte kommunen veta det om dem behöver stänga av vatten. Tror vattenledningen in i huset ligger ovanför avloppsröret.
Hej.
Jag har fått förslag från en firma att bila upp där avloppsröret går. Avlopps röret är under plattan och det är 3-4 meter till rensluckan. Själva plattan är runt 30-40 cm tjock. Man behöver bila upp runt 30-40 cm på bredden.
Är det bra och bila upp så mycket. Kan inte plattan/huset skadas på något sett?
Hur ska jag göra? Känns som om det är för stor bit han bilar upp. Rensluckan kommer vara kvar på samma ställe.
Jag har fått förslag från en firma att bila upp där avloppsröret går. Avlopps röret är under plattan och det är 3-4 meter till rensluckan. Själva plattan är runt 30-40 cm tjock. Man behöver bila upp runt 30-40 cm på bredden.
Är det bra och bila upp så mycket. Kan inte plattan/huset skadas på något sett?
Hur ska jag göra? Känns som om det är för stor bit han bilar upp. Rensluckan kommer vara kvar på samma ställe.
tror inte plattan är 30-40cm tjock kanske 8-15cm...
Ok. Var mäter man ifrån. Det är den delen som måste bort för att komma åt röret. Eller tänker jag fel.
Bila upp på insidan, sedan gräver man sig in under kantbalken från bägge håll.
Om röret är i gjutet i kantbalken så skulle jag kärnborra ur det.
Prata med en betonghåltagningsfirma, dom kan det här.
Nya rör kan du kasta ner själv eller låta rörkrökarn göra.
Och är inkommande vatten galvrör så skulle jag absolut byta ut det också.
Om röret är i gjutet i kantbalken så skulle jag kärnborra ur det.
Prata med en betonghåltagningsfirma, dom kan det här.
Nya rör kan du kasta ner själv eller låta rörkrökarn göra.
Och är inkommande vatten galvrör så skulle jag absolut byta ut det också.
Klicka här för att svara