Hej,
Håller på att byta fasad på huset och behöver få loss detta vattenutkast! Det går inte lossa inifrån, för där sitter en stor mutter som inte får plats i hålet genom väggen. Enda lösningen måste alltså va att skruva isär det utifrån, men jag får inte isär det!
Jag har försökt hålla fast kopparringen på insidan och skruva på själva utkastet, men det rör sig inte ur fläcken...
Några tips? 🙄
Håller på att byta fasad på huset och behöver få loss detta vattenutkast! Det går inte lossa inifrån, för där sitter en stor mutter som inte får plats i hålet genom väggen. Enda lösningen måste alltså va att skruva isär det utifrån, men jag får inte isär det!
Jag har försökt hålla fast kopparringen på insidan och skruva på själva utkastet, men det rör sig inte ur fläcken...
Några tips? 🙄
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ledsen, men det går inte att få isär utan att förstöra det. När man nymonterar en sådan vattenutkastare så för man igenom röret genom väggen och kortar röret till lagom längd. därefter drar man åt muttern över en skärring som låser fast sig på röret. När jag har demonterat liknande vattenutkastare så har jag helt enkelt sågat upp hålet i väggen så att muttern går igenom.
/Olofsson
/Olofsson
Det går som redan sagt inte att ta isär den på utsidan.
Det du kan göra är att såga sönder klämringen under den stora muttern på insidan så du får loss muttern och drar ut utkastaren genom väggen. Såga upp något hålet för att kunna dra ut den med hela muttern skulle jag aldrig rekommendera.
Men jag skulle inte ha tvekat på att bara sätta tigersågen i den och köpa en ny.
Oslagbart bra pris på Gustavsbergs variant för max 400mm vägg:
https://www.bauhaus.se/gustavsberg-vattenutkastare.html
Det du kan göra är att såga sönder klämringen under den stora muttern på insidan så du får loss muttern och drar ut utkastaren genom väggen. Såga upp något hålet för att kunna dra ut den med hela muttern skulle jag aldrig rekommendera.
Men jag skulle inte ha tvekat på att bara sätta tigersågen i den och köpa en ny.
Oslagbart bra pris på Gustavsbergs variant för max 400mm vägg:
https://www.bauhaus.se/gustavsberg-vattenutkastare.html
En av dom större grossisterna hade just kampanj på dessa. 275:- plus moms. Och då går ju även dom med vinst på att kränga dessa för detta priset...
Bauhaus köpte väl antagligen på sig några pallar med utkastare, antingen från grossist eller direkt från GBG.
Bauhaus köpte väl antagligen på sig några pallar med utkastare, antingen från grossist eller direkt från GBG.
Här https://www.vvsochbad.se/Vattenfoer...Utomhuskran-Draen-med-ratt-400-mm-273952.html finns samma fast med fast? vred. Ska beställa en sån till "stugan" då den verkar skönare i vredet. 😄
>Krilleman kan man smörja o-ringen med nåt speciellt?
Hade isär den på Bauhaus-länken och smorde med ett fett jag har i jobbet till tryckluftsfilter mm men det har börjat knarra så förbaskat när man vrider på/av.
>Krilleman kan man smörja o-ringen med nåt speciellt?
Hade isär den på Bauhaus-länken och smorde med ett fett jag har i jobbet till tryckluftsfilter mm men det har börjat knarra så förbaskat när man vrider på/av.
Risken är större med fast vred för att någon (barn?) vrider på vattnet någon natt eller när ni inte är hemma.
PS. Vid carporten har vi vattenutkastare med både kallt och varmt vatten. Så skönt och bra. Kanske något för TS nu när utkastaren måste bytas och om det går att få till varmvattnet.
PS. Vid carporten har vi vattenutkastare med både kallt och varmt vatten. Så skönt och bra. Kanske något för TS nu när utkastaren måste bytas och om det går att få till varmvattnet.
Redigerat:
Tyvärr är inte dessa utkastare av samma kvalité (import) som FMM, där den finns även i kv/vv utförande.
vanligaste felet är att käglan fastnar om man drar för hårt. Det går faktiskt att hitta FMM (den i bild, ovan)
ibland till ca. 485:- för en enkel och 825:- för den dubbla.
vanligaste felet är att käglan fastnar om man drar för hårt. Det går faktiskt att hitta FMM (den i bild, ovan)
ibland till ca. 485:- för en enkel och 825:- för den dubbla.
Stämmer bra detta med att käglan kan fastna även om du inte drar den för hårt. Det tog någon minut i fritidshuset innan den släppte helt nu i vår, i början sipprade bara vattnet ut så den satt inte fast i bottenläget utan släppte lite successivt.kraft1 skrev:
De här utkastarna har legat i pris runt 350-400:- de senaste två åren, jag köpte två till fritidshuset på just Bauhaus och gav även då runt 375:- styck.
Nu tror jag inte Gustavsberg ljuger när dom säger att dom tillverkar denna i Sverige.kraft1 skrev:
FMM:s enkla variant brukar säljas på kampanj under vår/sommar för ca 400:- har jag sett.
Dubbla FMM utkastaren för 825:- har jag aldrig sett så billig.
Klicka här för att svara