4 629 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Ingen planritning på rör!
Om vi bara har 5cm platta, är det lönt att bila upp? Takhöjden är redan mindre än 2m och ena sidan är ju på "entreplan" så då kanske vi måste gräva under väggarna?
Lönt att bila upp? Vad vill ni åstadkomma med att bila upp det?
isolera?
byta avloppsrör?
öka takhöjden?
Jag har precis bilat lite i min källare och bytt några avloppsrör. De låg djupare än några cm, snarare 5-6dm. Jag ska nog INTE gräva djupare då väggarna slutar precis under golvet. Inspirerad av trådar här på BH så har jag tänkt att bila bort större delen av golvet i en liten tvättstuga. Invid väggarna gör jag så lite som möjligt, i mitten kommer jag lägga i markduk, isodränskivor (10cm) och på det gjuta ny platta... Det blir inte optimalt, jag kan inte göra hela golvet på en gång, men det är bara typ 2.5x3.5m så jag skiter i armering osv. Min främsta anledning är att byta avloppet. på köpet får jag något bättre isolering "på mitten" av golvet. Resten får jag skita i. Men vi ska inte ha bostadsyta där.
Att sänka golvet, gjuta under väggar etc har jag förstått blir skitdyrt.
Att byta avloppsrör ser ut som du behöver göra, nu eller i en snar framtid. Att fixa bara golvet och vänta med rören är verkligen att avråda från. För att byta rören är det absolut lönt att bila upp, det är snarare nästan nödvändigt att göra detta... kanske kan man lägga rören i taket, eller köra relining, men det rätta känns vara att byta...
Att bygga om källare med lågt till tak och tveksam yttre dränering och isolering verkar vara ett skitdyrt sätt att utöka sin yta.
isolera?
byta avloppsrör?
öka takhöjden?
Jag har precis bilat lite i min källare och bytt några avloppsrör. De låg djupare än några cm, snarare 5-6dm. Jag ska nog INTE gräva djupare då väggarna slutar precis under golvet. Inspirerad av trådar här på BH så har jag tänkt att bila bort större delen av golvet i en liten tvättstuga. Invid väggarna gör jag så lite som möjligt, i mitten kommer jag lägga i markduk, isodränskivor (10cm) och på det gjuta ny platta... Det blir inte optimalt, jag kan inte göra hela golvet på en gång, men det är bara typ 2.5x3.5m så jag skiter i armering osv. Min främsta anledning är att byta avloppet. på köpet får jag något bättre isolering "på mitten" av golvet. Resten får jag skita i. Men vi ska inte ha bostadsyta där.
Att sänka golvet, gjuta under väggar etc har jag förstått blir skitdyrt.
Att byta avloppsrör ser ut som du behöver göra, nu eller i en snar framtid. Att fixa bara golvet och vänta med rören är verkligen att avråda från. För att byta rören är det absolut lönt att bila upp, det är snarare nästan nödvändigt att göra detta... kanske kan man lägga rören i taket, eller köra relining, men det rätta känns vara att byta...
Att bygga om källare med lågt till tak och tveksam yttre dränering och isolering verkar vara ett skitdyrt sätt att utöka sin yta.
Tack för svar. Anledningen till att bila upp skulle vara för att:
1) öka takhöjd
2) isolera
3) få ett plant golv
4) byta rören
5) möjligen lägga värmeslingor
6) utnyttja källaren som badrum samt gästrum.
Huset ligger så att en mycket kostsam ökning av ytan skulle vi aldrig få igen vid ev försäljning.vi behöver ett badrum till, annars kommer vi behöva flytta inom en snar framtid.
1) öka takhöjd
2) isolera
3) få ett plant golv
4) byta rören
5) möjligen lägga värmeslingor
6) utnyttja källaren som badrum samt gästrum.
Huset ligger så att en mycket kostsam ökning av ytan skulle vi aldrig få igen vid ev försäljning.vi behöver ett badrum till, annars kommer vi behöva flytta inom en snar framtid.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Tveksamt. Vi har (hade) ungefär 210 i takhöjd med 5cm platta. Jag fimpade plattan och grävde ur lite. Nu skall vi byta avloppen och gjuta igen med EPS. Då är vi tillbaks på ungefär samma takhöjd. Taket är sedan puts+gips. Gipsen åkte ner för att spara en cm och vi står och väger mellan att regla upp och gipsa för att sätta infälld belysning alternativt att laga putsen och sätta utanpåliggande platta plafonder.jellohuvud skrev:
Men är det så att du inte har väggar som går djupare än golvet redan ligger, så tjänar du inget på manövern, snarare tvärtom då du gissningsvis kommer gjuta tjockare än 5cm.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden