Byggahus.se

Låda med filter

1. H
    Medlem Nivå 7
    Oklart om det är rätt avdelning men jag testar.

Lång historia kort: Har ett litet projekt jag jobbar med på våran lösdrift för hästarna. Hagen ligger ett par minuter bort från bostaden. Hästar behöver vatten och det är väldigt tungt att bära. Det finns en "brunn" där det finns gott om vatten. Vattnet står dock ej stilla utan passerar igenom. Har haft en manuell länspump där och det har funkat. Fick dock lite tid över och införskaffade en 12v pump (dränkbar), batteri, spänningsregulator och solpanel (ja, vad gör man inte för att slippa pumpa :D).

Hur om helst så gjorde jag en snabb låda för detta men inser att efter några timmar är den fylld med sand och slam då den står på botten.

alternativ 1.
    filterincrate.jpg
    Bygga liten låda med filter runt om. Tips på material?

alternativ 2.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Namnlös.jpg

En hink där locket blir filter.

Vad tror ni?

2. H
    Medlem Nivå 7
    En vis man lärde mig en gång att det är bättre att se till att ett problem inte kan uppstå än att sätta plåster på problemet.

Försök hitta en lösning där du inte behöver ett filter, har du ett filter så kommer du för evigt behöva rensa det.
    nånting i stil med ta vatten i lä om en barriär eller liknande så att smutsen flyter runt barriären.

3. H
    Medlem Nivå 7
    Helt klart bästa lösningen. Nu är det tyvärr inte en möjlighet då jag inte kan stoppa flödet i brunnen samt 3m ner och trångt :/