Hej!

Vi håller på att bygga ett helt nytt hus (Fiskarhedenvillan).
Inflyttning 28 April om allt går bra.

(Om ca 3 månader lägger jag upp en egenproducerad film där jag tar med ALLT.
Från att köpa ostyckad tomt till färdigt hus, med samtliga kostnader osv osv.)

Vi har precis fått in vattnet i huset.
Det är vitt som mjölk.
Har fått höra att det inte är någon fara med det, att det är luft i vattnet.
-Bara att ha en tillbringare med vatten i kylen så försvinner det.

Men så vill jag inte ha det.
Finns det ingenting som man kan göra så att man får bort luften?

Tackar på förhand.
//Micke
 
  • Hand håller ett glas med vitt, luftbubbligt vatten framför nybyggt kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyborrad brunn har du gjort en vattenanalys så du vet om det överhuvudtaget är känsligt som dricksvatten. Hur ser din anläggning ut filter osv.
 
Steg nr 1 är att sätta en tejpbit på manometern, då ser du om du tappar tryck i systemet = Läcka. Om vatten åker ut kommer luft in.
Alt.nr 2 är att borrarna gjort hål i sugslangen för att reducera svavelväte. Alt. Nr 3 sätt en tändare på vattnet för att utesluta metangas, slå ut små lågor ur vattnet. Alt. Nr 4 vad har du för tryckkärl, hydrofor? Kan den vara utrustad med en micronizer.

Lycka till!
Medd. Gärna hur det gick.
Med vänlig hälsning, Morgan
 
  • Gilla
Macintorsk
  • Laddar…
C
Egen vatten eller kommunalt vatten?
Om eget vatten.... borrad eller grävd brunn?

Denna information är mycket mer väsentlig än vilken hustillverkare du använder...........

Som du själv skrev så fick du vattnet inkopplat idag... kanske vänta och se hur vattnet ser ut efter att ha tappat ur ett antal hundra liter och luften i rören har kommit bort.
 
Nej inte gjort någon analys än men kommer att göra det. Tack
 
mogge_73 skrev:
Steg nr 1 är att sätta en tejpbit på manometern, då ser du om du tappar tryck i systemet = Läcka. Om vatten åker ut kommer luft in.
Alt.nr 2 är att borrarna gjort hål i sugslangen för att reducera svavelväte. Alt. Nr 3 sätt en tändare på vattnet för att utesluta metangas, slå ut små lågor ur vattnet. Alt. Nr 4 vad har du för tryckkärl, hydrofor? Kan den vara utrustad med en micronizer.

Lycka till!
Medd. Gärna hur det gick.
Med vänlig hälsning, Morgan
Tack för ditt svar.
Ska kolla upp lite mer och återkoppla.
 
Christer1968 skrev:
Egen vatten eller kommunalt vatten?
Om eget vatten.... borrad eller grävd brunn?

Denna information är mycket mer väsentlig än vilken hustillverkare du använder...........

Som du själv skrev så fick du vattnet inkopplat idag... kanske vänta och se hur vattnet ser ut efter att ha tappat ur ett antal hundra liter och luften i rören har kommit bort.
Eget vatten, borrad brunn.
Tackar för svar
 
Nu har vi flyttat in i huset och bott här i ca 2 veckor.
Vattnet har "ordnat sig själv".
Klart vatten samt även lukten som fanns är nu helt borta också.

Tack för alla svar och er tid!
 
Glöm inte att anaysera vattnet efter ca 3 mån användning. Finns det nåt tokeri i vattnet vill man veta det tio år för tidigt, och inte tio år försent.

Bra att det löste sig med syret.
 
  • Gilla
Macintorsk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.