Hej!
Vi håller på att bygga ett helt nytt hus (Fiskarhedenvillan).
Inflyttning 28 April om allt går bra.
(Om ca 3 månader lägger jag upp en egenproducerad film där jag tar med ALLT.
Från att köpa ostyckad tomt till färdigt hus, med samtliga kostnader osv osv.)
Vi har precis fått in vattnet i huset.
Det är vitt som mjölk.
Har fått höra att det inte är någon fara med det, att det är luft i vattnet.
-Bara att ha en tillbringare med vatten i kylen så försvinner det.
Men så vill jag inte ha det.
Finns det ingenting som man kan göra så att man får bort luften?
Tackar på förhand.
//Micke
Vi håller på att bygga ett helt nytt hus (Fiskarhedenvillan).
Inflyttning 28 April om allt går bra.
(Om ca 3 månader lägger jag upp en egenproducerad film där jag tar med ALLT.
Från att köpa ostyckad tomt till färdigt hus, med samtliga kostnader osv osv.)
Vi har precis fått in vattnet i huset.
Det är vitt som mjölk.
Har fått höra att det inte är någon fara med det, att det är luft i vattnet.
-Bara att ha en tillbringare med vatten i kylen så försvinner det.
Men så vill jag inte ha det.
Finns det ingenting som man kan göra så att man får bort luften?
Tackar på förhand.
//Micke
Steg nr 1 är att sätta en tejpbit på manometern, då ser du om du tappar tryck i systemet = Läcka. Om vatten åker ut kommer luft in.
Alt.nr 2 är att borrarna gjort hål i sugslangen för att reducera svavelväte. Alt. Nr 3 sätt en tändare på vattnet för att utesluta metangas, slå ut små lågor ur vattnet. Alt. Nr 4 vad har du för tryckkärl, hydrofor? Kan den vara utrustad med en micronizer.
Lycka till!
Medd. Gärna hur det gick.
Med vänlig hälsning, Morgan
Alt.nr 2 är att borrarna gjort hål i sugslangen för att reducera svavelväte. Alt. Nr 3 sätt en tändare på vattnet för att utesluta metangas, slå ut små lågor ur vattnet. Alt. Nr 4 vad har du för tryckkärl, hydrofor? Kan den vara utrustad med en micronizer.
Lycka till!
Medd. Gärna hur det gick.
Med vänlig hälsning, Morgan
Egen vatten eller kommunalt vatten?
Om eget vatten.... borrad eller grävd brunn?
Denna information är mycket mer väsentlig än vilken hustillverkare du använder...........
Som du själv skrev så fick du vattnet inkopplat idag... kanske vänta och se hur vattnet ser ut efter att ha tappat ur ett antal hundra liter och luften i rören har kommit bort.
Om eget vatten.... borrad eller grävd brunn?
Denna information är mycket mer väsentlig än vilken hustillverkare du använder...........
Som du själv skrev så fick du vattnet inkopplat idag... kanske vänta och se hur vattnet ser ut efter att ha tappat ur ett antal hundra liter och luften i rören har kommit bort.
Nej inte gjort någon analys än men kommer att göra det. Tack
Tack för ditt svar.mogge_73 skrev:Steg nr 1 är att sätta en tejpbit på manometern, då ser du om du tappar tryck i systemet = Läcka. Om vatten åker ut kommer luft in.
Alt.nr 2 är att borrarna gjort hål i sugslangen för att reducera svavelväte. Alt. Nr 3 sätt en tändare på vattnet för att utesluta metangas, slå ut små lågor ur vattnet. Alt. Nr 4 vad har du för tryckkärl, hydrofor? Kan den vara utrustad med en micronizer.
Lycka till!
Medd. Gärna hur det gick.
Med vänlig hälsning, Morgan
Ska kolla upp lite mer och återkoppla.
Eget vatten, borrad brunn.Christer1968 skrev:Egen vatten eller kommunalt vatten?
Om eget vatten.... borrad eller grävd brunn?
Denna information är mycket mer väsentlig än vilken hustillverkare du använder...........
Som du själv skrev så fick du vattnet inkopplat idag... kanske vänta och se hur vattnet ser ut efter att ha tappat ur ett antal hundra liter och luften i rören har kommit bort.
Tackar för svar
Nu har vi flyttat in i huset och bott här i ca 2 veckor.
Vattnet har "ordnat sig själv".
Klart vatten samt även lukten som fanns är nu helt borta också.
Tack för alla svar och er tid!
Vattnet har "ordnat sig själv".
Klart vatten samt även lukten som fanns är nu helt borta också.
Tack för alla svar och er tid!
Klicka här för att svara
