Hej Alla.Jag håller på med en utbyggnad till mitt gamla hus och skulle behove tips på hur man kopplar ihop gamla järnvattenrör med moderna rör I rör. Finns det någon mirakelprodukt eller måste man lära sig att gänga de gamla plåtrören?
Jag körde med presskoppling stålrör med övergång till PEX på min provisoriska radiator stam.Holmbergoo skrev:
Traska in med en tårta på valfri VVS grossist runt 14:30 så kanske du får köpa ett par kopplingar och låna pressverktygen.
God morgon och tack för svar. Det later ju toppen med presskopplingar, förmodar att det är bäst att försöka hitta en rörkrökare som kan hantverket, men då finns det hopp om det
.
Det finns också klämringar för stålrör, typ super blue blåa och vatette röda. Med dessa kan du använda vanliga klämkopplingar. De har dock samma nackdel som presskopplingar, att de inte uppskattar drag- och skjuvkrafter.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Klämring för stålrör, är oftast en helt vanlig klämringskoppling där man byter ut den koniska ringen mot en av plast.
Det finns att köpa på Hornbach (fabrikat Vatett har jag för mig). Har inte sett det på ngn. annan byggmarknad.
Det finns att köpa på Hornbach (fabrikat Vatett har jag för mig). Har inte sett det på ngn. annan byggmarknad.
1500 plus moms styck. 8600 spänn efter rot för att få järnrören ihopkopplade med shuntskåpet, ihopskruvat och luftat system. Det kostar när man inte kan själv.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 574 inlägg
Rätt dyra T'n, milt sagt. Är det en hagelpatron i flamcon? Aldrig sett innan faktiskt.
För snabba jobb (blå & grön) fungerar de utmärkt, större försiktighet till röda (äng) rör, där kan det skrota sig!!
Detta var dyrt, billigast hade varit att borra och gänga direkt i röret (finns kombiverktyg för det) och montera
vanlig gängad klämringskoppling däri. Försegla gängan i rätt läge med T4000 (orange). Fungerar utmärkt.
Detta var dyrt, billigast hade varit att borra och gänga direkt i röret (finns kombiverktyg för det) och montera
vanlig gängad klämringskoppling däri. Försegla gängan i rätt läge med T4000 (orange). Fungerar utmärkt.
Det kostar att ha ett bygge stilla, som i detta fall sen oktober också. När man tillslut hittar någon som vill göra det då är det väl bara att betala vad det kostar, tycker jag. Detta är det enda köpta hjälp jag använder i hela projektet, men det kändes otäckt med järnrören. Och dra om de gamla järnrören till koppar som en annan rörmokare tyckte lär väl inte bli billigare?
Hade du lagt upp bilden på en gång hade du nog antagligen fått mera konstruktiva svar på olika utföranden
T-plus är ju ganska onödiga här. Man sparar ju tid på att slippa tappa ur men som hemmapulare är det ju oftast inga större prpblem. Unifix hade löst detta problem enkelt, även som hemmapulare!
Kul mer återkoppling dock!
T-plus är ju ganska onödiga här. Man sparar ju tid på att slippa tappa ur men som hemmapulare är det ju oftast inga större prpblem. Unifix hade löst detta problem enkelt, även som hemmapulare!
Kul mer återkoppling dock!